1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Arne og Tikka
Du har åbenbart opnået en fast kristendoms-tro. Det ønsker jeg dig al mulig lykke med - uanset at jeg heller ikke her forstår
Helt basalt så tror jeg, at det kommer sig af, at mit grundsyn er, at kærlighed er det største af alt. Dette har jeg "forstået intuitivt" i 12 år. Derfor drages jeg også hele tiden til Jesus, i hvis ord jeg fandt det ypperste udtryk for uselvisk kærlighed.
Teologien havde jeg aldrig fidus til. Og de lægmænd, som repræsenterede den, gav mig et indtryk, jeg fandt præget af hykleri - hvilket medførte min afstandstagen.
Men så fandt jeg nogle teologer, der faktisk kunne forklare mig noget ... og nu ser jeg kærligheden udtrykt i hele biblens fortælling.
------------
Tikkas spørgsmål (nyt tilføjes nederst, de besvarede kursiveres):
Selv om jeg mener at forstå hvad ordet uselvisk kærlighed i daglig tale dækker over, mener jeg, ikke den findes.
Og søger man at blive uselvisk, hvad jeg mener ikke er muligt, men hvis man forsøger, er dette i mine øjne egoistisk motiveret og derved ikke uselvisk selv om man vil kunne praktisere det billede man har af uselviskhed.
Når "vi" skal elske næsten som os selv, er det at elske sigselv vel selvisk. (?)
Hvorfor poster du skriftsted på engelsk?
Udtrykker det noget andet end den danske tekst?
Hvilken lære taler du om?
Hvordan priser du gud?
- Hvis det er i vores interesse, kan der vel ikke være tale om uselvisk kærlighed.
Hvordan foregår det der med Helligåndens vejledning?
"... mennesker som vi var ment til at blive."
- Hvorfra har du den ide?
Og hvor mener du, denne perfekte, kærlige og åndelige gud så befinder sig henne?
Jeg fristes også til at spørge dig, hvorfor du mener gud er en Han/Ham?
- Jeg mener ikke mennesket er kaldet til at handle uselvisk, hvorfra har du den ide?
Kærlig hilsen Thomas
|
|
|
|