1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1470
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Lidt fra Poul Borum..
DIGT OM MIN FAR
Jeg drømte at jeg gik hen ad gaden sammen med min far og jeg spurgte ham hvad de fik at spise derude på kirkegården
Mælk og honning svarede han mælk og honning
– –
Jeg drømte at jeg kom ind i en kupé og der sad én i forvejen og det var min far
Han talte ikke til mig og så ikke på mig men da toget satte i gang hviskede han Skal de også derud
– –
Jeg drømte at min far var ganske lille og jeg løftede ham op og satte ham på mit knæ og lod ham ride-ranke
Sangen jeg sang havde kun få ord Du skal ikke dø Du skal ikke dø og min far lo
– –
Jeg drømte at jeg sad og skrev brev til min far da han kom ind ad døren han stod bag min ryg mens jeg skrev videre han trak vejret tungt
Da jeg var nede ad gaden lagde han en hånd på min skulder Du skal ikke skrive mere Det er nok jeg skal nok tage brevet med
– –
Jeg drømte at min fars stemme lød fra højtaleren midt i den store hal
In mellem meddelelser om døde tog og forrådnende skinner råbte han Tag mig med Hører du tag mig med
– –
Jeg drømte at min far sad på en bænk under et piletræ og jeg kom gående og jeg så ham og jeg gik hen og satte mig ved siden af ham
sådan sad vi længe længe lige til jeg vågnede
*
POSTOJNADIGT
Jeg var menneske længe før jeg var menneske Ni måneder boede jeg i en hule
– –
Regnen er en del af jorden
– –
Møder du mig er det i mørket eller i lyset men også lyset er mørke
– –
Jeg er ikke bange for nogen evighed mig skal de ikke kue jeg stiller mig bare op og smuldrer som en sten
– –
Dyrets tanker så menneskekropsligt så rustrødt
– –
Intet så hæftigt intet så varmt intet så hastigt-hamrende-fortroligt hjerte bankende som sten
– –
Regnen er en ørken struben skjuler ord lyset regner ned kroppen sander til
– –
At være at være i dig som i jorden
– –
Med verden på mine skuldre verden på min ryg kryber jeg længere ind i det mineralernes liv som jeg tilhører
– –
Jeg har ingen evighed og du har ingen evighed og her sidder vi nu et tilfældigt sted i verden og ser op i solen
- Poul Borum.
mvh Simon
|
|
|
|