1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Jørgen.
Du skriver til mig:Den altomfattende guddommelig kærlighed du taler om er der ikke meget af i den her verden, for som der står i 2 Timotius 3:1-7 3 - osv. Mit svar: Det er der uden tvivl mange, der vil give dig ret i, men for mig er det et synspunkt, der er alt for meget domineret af vi menneskers egne snævre interesser - og alt for lidt præget af den vidunderlige oplevelse, vi kan have, af hele skaberværket: universet.
Hvis vi var lidt mindre krævende - og lidt mere taknemmelige over, at vi og hele universet eksisterer, Guds skaberværk, som det siges i kristen sammenhæng, så mener jeg, vi vil få øje på. at "Guds Rige" allerede er her.
Min "konspirationsteori" er, at al denne moraliseren, der er i kristendommen, er noget, som efterfølgende prædikanter har tilføjet - bl.a. for at få mere magt over deres menigheder
I dét, som jeg tror er den ægte kristendom, dér tugter vi ikke hinanden, dér elsker vi hinanden (og os selv) - som vi er.
Det er også påfaldende, at i vestkirken (den katolske og den protestantiske kristendom) er synd og anger meget fremherskende, men i østkirken (den ortodokse kristensom) er det meget mere metanoia ("at få noget bedre i sinde"), der præger hver enkelts bestræbelse på at blive det fuldkomne menneske 
M.v.h. Arne
|
|
|
|