1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Du stiller spørgsmålet:
Det er jo en fantastisk oplevelse, du har haft. Har du også haft den oplevelse i andre sammenhænge - når du ikke er med din ikon? Mit svar: Det er ikke helt så nemt at give dig et ærligt, oprigtigt og sandt svar, som jeg troede, men jeg kan da forsøge 
Det første, jeg kommer i tanker om, når du spørger om "andre sammenhænge", er nok Thomas-evangeliets logion 113:
Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil riget komme?" "Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!" Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."
og logion 77:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér; løft stenen op og I skal finde mig dér!" Måske kan jeg sammenfatte det til, at min Ikon-inspiration siger mig, at "Guds Rige" er her og nu. Og hvad "Gud" er, fik Moses at vide ved den brændende tornebusk: "Jeg er den, der ER"
Thomas-evangeliet hævdes at være samtidigt med - eller før - de fire evangelier, som fandt nåde hos de politiske og religiøse magthavere, da Bibelen blev et samlet skrift (Se Gyldendals ISBN 87-01-00762-9: Thomas Evangeliet ved Søren Giversen).
Noget af det, der for mig gør Thomas-evangeliet (som jo altså blev fravalgt/forbudt) inspirerende, er, at der her ikke er en masse bud om, at "du skal" - "du skal" - "du skal" - men snarere fristende tilbud om at "åbne øjnene". Det gør for mig Thomas-evangeliet mere troværdig end Bibelen.
Generelt kan jeg ikke frigøre mig fra mistanke om, at alle mennesker, der vil missionere, vil byde over andre, vil gøre sig klogere end andre - evangelisterne medregnet - også ofte handler ud fra motiver i dem selv, der ikke lige er "uselvisk kærlighed".
Når jeg møder en missionær (også Bibelens forfattere), vil mit første spørgsmål derfor være: Hvorfor tror du, at du er klogere end mig?. Og det næste: Hvad er dit motiv for at søge at påvirke mig?
Det er da fair nok, at vi alle udtaler os om vore egne standpunkter - men det må være "på lige fod" vil jeg mene 
M.v.h. Arne
|
|
|
|