1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej i natten
Inger Christensen er som en opdagelsesrejse for mig. Uanset hvor mange gange jeg læser hendes digte, får jeg øjnene op for noget nyt. Ser det, fanger det, opfatter det og lader det finde sit sted inde i mig. Jo mere jeg læser hende, jo mere får jeg lyst til at læse hende. Netop fordi hun på én gang både er genkendelsen, gentagelsen og så alligevel et nyt og næsten uberørt stykke land :))
alfabeterne findes
alfabeternes regn
regnen der siler
nåden lyset
stjernernes stenenes mellemrum og former
flodernes løb og sindets bevægelser
dyrenes spor deres gader og veje
redernes bygning menneskers trøst
dagslys i luften musvågens tegn
solens og øjets samvær i farven
den vilde kamille ved husenes dørtrin
snebunken vinden hushjørnet spurven
jeg skriver som vinden der skriver med skyernes rolige skrift
eller hurtigt over himlen i forsvindende strøg som med svaler jeg skriver som vinden der skriver i vandet stiliseret monotont
eller ruller med bølgernes tunge alfabet deres skumtråde
nætterne findes, natskyggen findes natsiden, navnløshedens kåbe findes bevidsthedens nordgrænse findes, dér hvor det drømte åbner og lukker sin nordlige krone i nastiske drejninger uden at dagen og natten bestemt er placeret, uden at nadir og zenit er lodret under eller over og uden at naos, det inderste rum som er cellens vil røbe om frøet i en indvendig himmel samler bevidsthedens grænser i et punkt et blomstrende punkt hvori som lidt solskin istiderne findes, istiderne findes
hvori som lidt ild insekternes vingeløse Nike findes, og der hverken er sejr eller nederlag til, kun ingentings trøst; navnenes trøst, at ingenting kaldes ved navn, at navnløshed kaldes ved navn
at navnene findes, navne som narhvalen nælden, navne som nelliken, natuglen navne som natravnen, nattergalen, nymånen navne som natlys, najader, og de anderledes navne hvor et ord når det nævnes er en duft som narhvalens navn for de arktiske have, som nældernes navne for feber, som nellikens navne for genskær af lys i fabrikshvide nætter, som natuglens, natravnens navne for fjer, som nattergalens navne for det at være jordsanger skjult i de fugtige krat som nymånens navne for Jorden og Solen som natlysfamiliens navne for slægtskab najadernes navne for det at være vandaks og hviske najadernes navne i vinden
De er begge fra "Alfabet" fra 1981
Jeg ved ikke, om du har regnet min Top 10 liste ud? Altså hvorfor rækkefølgen er, som den er? ;))
Go'nathilsner på vej mod endnu en oktoberdag med sol RoseMarie
|
|
|
|