1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Jeg så jo dine pæne ord til Tikka om at undgå personlige angreb 
Min erfaring er, at det er langt vanskeligere, end jeg troede, at holde sig fri af personlige angreb. Jeg er selv "faldet i" adskillige gange 
Det sværeste er, synes jeg, at få styr på lysten til at "svare igen". Og er dét først erkendt, bliver det vel lidt nemmere at forstå, når også andre "falder i"
Selvfølgelig kan en venskabelig duel have sin charme, men den kan lynhurtigt udvikle sig til ondsindede angreb. Og "ondsindet kamp" - hindrer efter min mening enhver mulighed for gensidig inspiration.
Gensidig inspiration er efter min mening den bedste og smukkeste værdi i et debatforum som Trosfrihed.dk.
Du stiller mig spørgsmålet:
Hvad opfatter du ved "den oprindelige religiøse idé"? Mit svar: Lad mig starte med den oplysning, jeg fandt og gengav ovenfor: Den der skrev Matthæus Evangeliet har mest sandsynligt ikke selv været et øjen- og ørenvidne. Og vi kender jo alle H. C. Andersens historie: En lille fjer kan nok blive til fem høns.
Der er vel så ikke andet at gøre end at forsøge at bruge sin intuition til at finde den oprindelige "fjer".
Det er f.eks. dét, der får mig til at ane, at når Johannes Evangeliet siger:For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. så er den sidste del nogle forkynderes tilføjelse - som et bekvemt religiøst magtmiddel - og ikke den oprindelige idé om at Gud elskede verden - hele verden - som den er - og som Gud jo iflg. kristendommen selv har skabt.
Dette er jo ikke noget, jeg kan påstå, men det dét, jeg tror, er den oprindelige kristne idé
M.v.h. Arne
|
|
|
|