0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
P.s.:
Der er panorama i SC’s blikfang af historisk dimension, et lille hop fra skulderen efter stjernen fra den ene, et låneøje på verdens vildskab fra en anden, og fluks øjner han en himmelstige til fabelagtige indsigter – og skaber deri et blik på lykke og sorger fra livet engang. Det er den eneste måde vi kan hoppe rundt i tiderne på, så skønt er det jo at der fandtes poeter som SC:
VERBENA
Med sine Fingre og med sin Strengeleg Verbena er min Hjærtenskær ung svulmende og bleg. Naar hende Hjærte svulmer, naar hende Strenge bruser, da naar hun Nattens Dybder og de himmelske Sluser. Hun kysser hele Jorden og det dybe Stjærnehvælv i disse Vellystbølger, med hver Fiber af sig selv. Og hendes Sjæl der strømmer som Nattens blanke Vande, frembringer nye Planter og nye Folk og Lande. Er Mennesket en Mur og er Synskredsen stum, jeg hylder denne Muse, hvis Tone skaber Rum.
- Sophus Claussen.
Her lidt fra et andet poetisk hoved til formidable læseoplevelser, selv om prosa og fortællinger mere var hans metier – hvor Varulven så er min kæphest til mareridtet mellem hans øvrige fine bedrifter:
Det hvisket fra mitt urolige hjerte om et land med hengende haver. Det lå et dugget eple i gresset, og mauren så på verden fra toppen av et strå.
Møte deg, mor, i din ungdom, vugge til fred på gyldne tåker. Låne litt lykke til høye renter og leke med småbarn under de vennlige trær.
- Sandemose, 1931.
Bedste hilsner fra Nissen – der ser julen ride efteråret ned, med brus og knas i tanke og sind ..;)
|
|
|
|