0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Til de gamle digtere
Gamle digtere jeg tænker så meget på jer for tiden hvor I er henne I der stadig er på planeten og hvad der bevæger sig i jer og bevæger jer i disse dage jeg tænker på at der Raymond Chandler blev gammel (og I kender Raymon Chandler: en mester i lauget) da Chandler blev gammel og var helt gennemtrukket af whisky da skiftede alle mennesker omkring ham karakter hans venner og veninder gik fra kød til papir de blev alle sammen personer i en bog af ham selv og de kunne alle sammen mærke det sådan sluttede Chandler og da Jack Kerouac blev gammel og da var han endnu meget ung men ikke længere flakkede i ramponerede biler igennem den store endeløse amerikanske nat og ikke længere høre på Buddha’ens be-bop med store sinds- syge narkotiske øjne og trommede hænder i trance men i stedet sad hjemme hos mor, Memére i Lowell, Massachusetts og drak var det da ikke det samme der skete for ham sad han ikke også og så ud på en verden han havde levet var Lowell, Massachusetts nogen sinde andet end hans bog og sluttede han den ikke bare sådan Gamle digtere Chandler og Kerouac er døde men jeg tænker så meget på jer for tiden hvordan I mon har det Simenon f.eks. Simenon i Venedig træt og bitter efter alle disse år alle disse bøger Simenon helt isoleret og langt væk fra Paris og fra Schweiz hvor han skrev over to hundrede romaner om Paris ved et arbejdsbord med indbygget kaffemaskine og pibeholdere Simenon som pryder hver eneste beskidte jernbanekiosk med sin sære dyreagtige menneskelighed den tålmodige Simenonder ikke bare skriver men nu bare venter på Døden Døden i Venedig nu da Maigret er gået før ham melankolsk efterår i den europæiske undergangs by Venedig hvorfra Ezra Pound’s lig blev sejlet i gondol for kun fem år siden Simenon i Venedig Graham Greene i sit arbejdsværelse med ulastelig sarkasme Henry Miller børnelegende bedstefar på Hollywood’s legeplads William Burroughs sandsynligvis så usynlig som altid Ray Bradbury i Sydstaterne ét eller andet sted Ray Bradbury, vejrbidt og furet men med drømmende irsk-mexicanske øjne i en gyngestol med en majspibe og et glas mælkebøttevin stirrende ud i skumringen indsnusende alle lugtende i dyb fortrolighed sarsaparillos og solmættethed det er dét jeg spørger mig selv om når jeg bladrer i avisen det er: hvad tænker Ray Bradbury mon på hvor er Ray Bradbury mon henne
- Dan Turèll
mvh Simon
|
|
|
|