0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Morn RM…
Lidt Grieg her til morgen, hvor solen skinner over Bergen til Solveigs sang – Peer Gynt, som han skrev på opfordring fra Henrik Ibsen og som han først ku lægge fra sig i 1875, året hvor han mistede begge sine forældre og måtte finde sig selv igen i stilheden, og derfor ikke kom til premieren i Christiania.
Naturen var for Griegs frodige gemyt en medicin mod lange tider med koncentrationsproblemer, lange fjeldture i sommertiden var stimulerende. I et efterårsbrev fra 1886 skriver han flg.: »For hver morgen der gaar, synes jeg Troldhaugen blir skjønnere, men idag er det saaledes, at jeg sir til mig selv: Skal dette blive ved paa denne Maade, hvad saa? Det blir jo formelig Lykke. - - Jeg tør næsten ikke sige Dig, hvor dejligt her er nu. Du kjender disse stille, stille farverige Høstdage, som indeholder i sig bare Fred og atter Fred.«
Ibsens digte var noget ganske særligt for Grieg, han var jo selv en musikalsk lyriker og poet, og sagde selv: »At male norsk Natur, norsk Folkeliv, norsk Historie og norsk Folkepoesi i Toner, står for mig som det, hvori jeg tror at kunne udrette noget.« Et andet sted: »Kunstnere som Bach og Beethoven har oppe paa Høidene bygger Kirker og Templer. Jeg vilde, som Ibsen uttrykker det i sine sidste Dramaer, bygge Boliger for Menneskene, hvor de kan føle sig hjemme og lykkelige.« Ka man andet end mærke den vemodige lykke overstråle sit ansigt, når blikket daser i en glimtene sø til Solveigs Sang?...
https://www.youtube.com/watch?v=bR3N1yBEGbw
mvh Simon
|
|
|
|