1
registreret
(1 usynlig),
64
gæster og
936
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Lidt tryl i den dugvåde morgensol…
Om vold
Voldelig kaldes den rivende strøm Men flodsengen der indsnævrer den Er der ingen der kalder voldelig.
*
Ved en søns fødsel fra det kinesiske: su Tungp’o, 1036.1101
Familjer der har fået et barn Ønsker, det er intelligent. Jeg som ved intelligens Har ødelagt mit liv Kan kun håbe, min søn Må vise sig at være Uvidende og tanketræg. Så vil han få en rolig tilværelse Som minister i kabinettet.
*
Digternes udvandring
Homer havde intet hjem Og Dante måtte forlade sit. Li-Po og Tu-Fu flakkede om under borgerkrige Som gjorde det af med 30 millioner mennesker. Euripides truede man med processer Og man holdt munden lukket på den døende Shakespeare. Francois Villon var ikke blot eftersøgt af sin muse Men også af politiet. ˶Kaldet Den elskede˝ Gik Lukrets i landflygtighed Ligeså Heine, og ligeså flygtede Brecht ind under det danske stråtag.
- Bertolt Brecht.
Duftudveksling
Duften af den nyfødte strømmer varmt i møde, en sky af molekyler emanerer fra den spæde krop, mit afkom. En sart og dunet duft, der ikke har været i verden før, lukker et øjeblik alt andet ude.
Den arkæologiske murske graver i nuet, næsen glider over barnets kind og pande, dets hårbund, tiden er. Kan ikke få nok af det nye væsen, mærker rummet fyldt af dets duft.
En identisk proces starter i barnets hjerne, barnet kender lugten af sin mors krop til forskel fra en anden kvinde, lugten af moren smyger sig om det, en første kim af sandhed at navigere efter, sprogløs.
Barnet trykker næsen mod brystet, indsnuser en verden fyldt af morens lugt, forenet og adskilt, barnet samler al opmærksomhed, frygt- og drømmeceller vokser med uforudsigelig styrke.
- Pia Tafdrup.
mvh Simon
|
|
|
|