0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Ohøj i solglimt RM..
Det er sjovt at se Borums fascination af Wittman og andre fra den tid, der nærede hans egen hengivenhed for at løfte barrieren, ane at horisonten kaster lys i bevidstheden, før man ofres for fænomenerne – Sarvigs udtryk, endnu en værdsat. At få det sidste lyssatte med sig, inden det mørknes, er måske fascinationen af skyggerne hos rigtig mange. Noget af det stolteste var måske Borums opløsning i den sidste tid, som en del af det menneskeligt menneskelige, kontrasten til neonlyset på uforgængeligheden, den evige amerikanske ungdom med de raslende skeletter i kulissen. Det er jo en forfærdelig frygt, som kun vi selv kan bevidstgøre, for netop at forgå og glemmes med samme værdighed som hvad vi i livet tillagde betydning. I det lys findes der mageløse exempler på noget naturligt menneskeligt, en åbenhed for livet og selvfølgelig frygt, og den integritet var måske Borums sidste digt til os - lidt som som dette:
SORGDIGT
Uigenkaldeligt på øjets inderside tungt trofast det billedløse billede _ _
Glasevighed sortmalet handlingstom jeg flænger _ _
I er mætte jeg er sulten I sover jeg er vågen I er hele jeg er sprængt derfor er det derfor jeg elsker jer med neglene _ _
Sur-varm gråd-smag latterens usikkerhed _ _
Stolt afvisende længsel som en evighed af glas _ _
Luft i luft i hud hud i hud glød glød hed drift aften seende éndnu _ _
Græsser himler jorder er her og her og her _ _
Det blandet-onde ligegyldigt-engagerede dødssikre-betingelsesløse sidste mulighed _ _
Bange for at få at vide at det er forbi _ _
Jeg bor i brændingen med åben krop i tilsyneladende nøgenhed
jeg indånder luften jeg ved så lidt _ _
Frostskurvet og klangdyb ikke privatdød _ _
Over engen kommer over engen Hvide træer borte dag Over engen nøgenhed kommer over engen Hvide træer sorg
- Poul Borum Nå, apropos lys og skygger, skinner solen atter gennem en mælkehvid himmel, og fuglene synger barneglade til kvæk i græsset, så det ku være man sku få lidt sol på kalotten. Fortsat god weekend, ja du ska vel også ud og grønnes lidt blandt grønkorn og ane følehorn glo dig i nakken, ka jeg tænke mig…;)
Bedste hilsner Simon
|
|
|
|