1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej Simon
Nattetid og morgenstund. Ja, for nu er det morgen. Fuglene synger morgensang, og der er ingen lyd af dryppende eller silende regn. Det lysner, og der blev lys :)))
Og derfor bliver det også Inger Christensen, som får lov til at være vores Morgendigter med ...
Lys
I Jeg genkender atter en lysning i sproget de lukkede ord som er til for at elskes og gentages ind til det enkle En svane som folder sig sammen om ægget er endnu et ekko af skabelse i os Og svanen som flyver dit øje mod solen er endnu engang profeti om et under Det lykkes i ordet at genkende lyset ufattelig handling fra manden til kvinden Et ord som forvandler dit sind til en svane har enkelhed nok til at forme et æg Og sproget som lukker sig inde i ægget har vinger som bærer fra fødsel til lys Og solen er til for at elskes
II Jeg tænker mig en sol en svane og afsindighed et stof som lyser uden stoflighed og svinger uden grænser med tilfældigheden lygte Så legemligt et under er et lys når evighed fortættes træder nær og ikke dræber Jeg tænker mig en maske af marmoreret sol en ham af stive fjer og hvid substans i hjernen Lad døden være kold Jeg tænker mig et under at hjertet er en lygte som tilfældigheden svinger mellem dette jeg og intet i afsindighed og lys
III Jeg tænker et lys at solen er stærkere nøgternt begriber jeg legemets fald de hvirvlende flager af lys om sig selv Jeg tænker et løfte på linie med renhed at lyset har givet os stærkere vinger end solens i rummet til dette at dø
Og ellers kun legemet sparsomt belyst af sit uvisse løfte aldrig en mur og kun dette bestandigt. Jeg tænker et lys
IV Det at vokse er måske det samme Jeg tænker mig et træ en fugl og fantasi og gennem alle grænser skriver vinger drømmens vækst Og hvor du faldt har søvnen andre dyb og åbne vinde fra det løsrevne Jeg tænker mig en sorg og hvor den faldt har fuglen atter hængt en rede op så stor som himlen til mit sind at bo i Det at vokse er måske det samme som at bo i drømmen ingen sorg kan hindre fugl og fantasi
V Gentag det for mig at dette er nok at dette er legemets rygende lys at dette er nu Støvet har intet fortvivlende ekko vort eneste liv er en rose af liv som vi elsker
Gentag det elskede: lygten du svinger så lydløst omkring mig er endnu engang et barn som begynder
Efter den første morgen søger jeg sprogets dæmpede jordrøg
Atter og atter kysser jeg mindet om væk mig! væk mig! Solen og de svirrende vinger i morgenbrun damp
Hvad du gav mine tanker, er broddens modstand, skjult i min svævende blomst
Hvad du gav mig er lutter morgen
Min lidenskab: at vågne
"I den brune time er min kærlighed grøn i den hårde lava lidt kølig tang
Resten er havets fjerne sang
Han er en lille bitte enøre gemt i forhåbningskilden Han er en morgen det røde i solen farven jeg sidst vil miste Han er i tidlig kløver det som jeg tidligt finder uden at søge Han er en revne i vinterjorden stædigt forår og vandmund klukkende kys
Han er forfærdelsens stærke besværger der græder med fugls trøst Han er den lerede skrænt som hærdes af solens lange kamp med hans krop hvor svalepar ruger Han er i tikkende vinger det første møde med morgenblå luft Han er i sang og næb mod næb Jorden fanger sit vindue og svinger og knirker med tiden Jorden griber sin fugl og murer den inde i gråt Jorden låser sin kilde ned i en skudsikker box Jorden fortærer det brændende næb når solfuglen falder Jeg vil ikke skamme mig over mit håb til de døde Jeg vil ikke skamme mig over mit håb til min elskedes håb Jeg bærer hans vældige solsang morgen forfængeligt møde Jeg åbner min kærligheds vindue og indånder lugten af jord som er os og forfængeligt håb Vi alligevel håber
De bedste morgenhilsner RoseMarie
|
|
|
|