1
registreret
(1 usynlig),
64
gæster og
936
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Her lidt af de efterladenskaber den chilenske poet Pablo Neruda lod stå tilbage i vore øjne – hvilken gentleman!
I MENNESKENE
Jeg er pilgrimmen på valfart til Påskeøen, den mærkelige gentleman, og kommer for at hamre på stilhedens porte: endnu en af dem som vinden bringer hid med et spring gennem luften over havet: her er jeg, som de andre besværlige pilgrimme der plaprer løs og priser ruinerne på engelsk, turismens udsøgte bordfæller, mage til Sindbad og den hellige Kristoffer, uden at opdage andet end regningen ved baren. Jeg tilstår: vi har dræbt sejlskibene, femmasterne med det ormædte skrog, vi har dræbt havebbernes bleggule folianter, vi lod os befordre i kæmpegæs af aluminium, siddende korrekt på sæderne, nippende til stærke drinks for at stige ud som kolonner af villigt stemte maver.
*
II MENNESKENE
Det er prologens sandhed. Død over det romantiske tågehorn, eksperten i uforståeligheder: jeg er som lærerinden fra Colombia, som rotarianeren fra Philadelphia, købmanden fra Paysandú, der skrabede penge sammen for at komme hertil. Fra forskellige gader, fra ulige sprog kommer vi, her til stilheden.
- Pablo Neruda
mvh Simon
|
|
|
|