0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Berthes Øjne
Se ned på andre øjne, de smukkeste, kan I, Mit barns skønne øjne, hvori jeg flygtigt ser Det blideste i Natten, det bedste, som sker! Gyd over mig. o øjne. jeres dunkle trylleri!
Mit barns store øjne, jeres gådefulde lyn, I ligner mest af alt disse mystiske huler, Hvor, bag massive skygger, ukendte skatte skjuler Sig, skæbnesvangert lokkende, som vage drømmesyn!
Mit barn, dine øjne er natlige og dunkle, Dog stjerneskud kan glimte i deres dybe ro! Deres ild er elskovstanker, deres funker er din tro, Som snart i vellyst, snart i kyskhed kan funkle.
*
Dagens Ende
I dagslysets falmende stråler, Meningsløst vrider det sig: Livet, respektløst, og skråler. Men, i horisonten, på vej
Er natten, der vederkvæger, Selv sulten den lindrer så småt, Selv skammen dens mørke læger, Og digteren siger: ”Hvor godt!
Min ånd, mine rygstykker beder Så brændende om at få fred; Fortabt i tungsindigheder
Jeg lægger mig derfor ned, Dit tæppe jeg dækker mig med, Forløser, i evigheder!
*
Smertens Alkymi
Èn taler om dig med glød, En anden, Natur! med harme; Èn er kun: liv og varme! En anden: rædsel og død!
Hermes, min listige ånd, Måske du en dag vil sige, At jeg er Kong Midas’ lige; Ved tanken ryster min hånd.
For dig gør jeg guld til skrot, Forvandler til ondskab alt godt; Jeg skimter en afdød, en kær
– skyernes ligsvøb af gråt – Og bygger på himlens ager Mægtige sarkofager.
- Charles Baudelaire.
mvh Simon
P.s.:
HUNDREDE ÅRS VEJRUDSIGT
Nej, der er ej.
Der er ikke noget at komme efter.
Når man ser sig om i landet må man give landets tidligere statsminister ret:
Der er virkelig ikke noget at komme efter.
Hovedstaden for eksempel ligner og lugter som et lokum.
Lorten løber ud i vandet til højre.
Ovenpå bor de rige. Nedenunder de fattige.
Ude til venstre står svinene og pisser jorden ihjel.
I byerne bor de mennesker som i sin tid valgte den før omtalte statsminister og nu lever for at se sig selv blive til grin på tv hvis vigtigste opgave tilsyneladende er at promovere griskheden og snobberiet.
Sådan ligger landet.
Den før omtalte statsministers ord er nok det sandeste der er blevet sagt om det
og en af de sjældne sande udtalelser den mandag kan citeres for:
Der er ikke noget at komme efter.
Det skulle da lige være svineproduktionen
kongehuset og kirken.
- Henrik Nordbrandt.
|
|
|
|