1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Solen er stemt for sommer og sjov, vandreskyer for dryp, men her, symfoniske dryp på Schades Anne-Lise – der vist om nogen, er lidt af en højsang..;)
Sfærers musik i København
Der er en lykke gemt, et stort klaver er stemt, en by står op af søvne! I København er lagt en stor og sælsom magt, pladder, vil man sige.
Men kys en forårsdag min Anne-Lise bag, der som rabarberblade køligt hvælver sig som himmelhvælvinger inde i en kirke, der sagte skælver af toners høje stemmer.
Da er det, at du glemmer det, som du ville sige –
Og ligger du på maven på hendes himmelstige, da er det jo som graven har mistet al sin magt. I København er lagt
en glød i hendes skød, en ånd i hendes kød, en radio-udsendelse, hvor engle står på vagt!
En evig strålekrans – bestandig i sin glans!
Og hele rummet skælver i en lørdags-tonepragt, hvori min Anne-Lises skød er evigt underlagt.
*
Fra ”Sjov i Danmark eller som man ser det - satirisk sangværk”:
Forfatterens forord
JER SER mig selv i spejlet – stå frem som Danmarks digter med sjæleliv og hatten i min hånd og sælge mine varer som en forfinet købmand – og sige: Her er prima vers med ånd.
- Berømt skal dette blive, som Danmarks lov blev skrevet og sat på store hylder i en krog og dænget til med tiden af gammelt støv og mug – og skyder nye skud i denne bog.
Køb derfor disse linjer – du, som elsker Danmark, den lille modersplet på jordens kind – og sæt dig i din stol. når du en dag får tid og lul dig med min bog i landet ind.
- Og du vil drømme saligt – thi jeg er Danmarks ånd, min bog er din, og ligger i din hånd, og lytter du, så hører du dit hjertes skjulte lov som lever i det smertens barn, hr. sjov.
Her vil jeg nu fortælle om denne unge mand, som i romanen mister sin forstand, men finder noget bedre: sin lille barnesjæl i kampen for at leve – den er fæl.
Du hører om hr. sjov i fattigdom og nød, der søger trøst i livets milde død, og om hvordan han græder og ingen tuber har – for han er nemlig maler – det har han fra sin far.
Hvordan han som en kunstner, hvis sjæl jo voldsomt svulmer – går hen og bliver digter – for det dulmer. Og hvordan livets skifter, med uheld og med held, – du kender jo det hele fra dig selv.
Du ser et Danmark for dig – som han går rundt og ser, og det er morsomt – men: jeg siger ikke mer! For ellers tog jeg spændingen af hele livsromanen, – og den er krydderi for kræsenganen.
– Jeg ser mig selv som digter stå frem og rose mig: Jeg er en pokkers dejlig digter, jeg. Jeg skriver himmelsk godt, jeg bryder åndens segl, – men sådan noget gør man i et spejl.
- Jens August Schade.
mvh Simon
|
|
|
|