0
registrerede
82
gæster og
1072
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Morn’...
til hoveder snart med lue på, og de som uden omkring må gå – men nu blomstrer det jo snart med huer allevegne, så hvorfor ikke en kantate af Alex Garff:
Kastanjen er studentens træ, og år for år vi skuer, i løvets mørkegrønne læ, de nye studenterhuer. Den står af hvide blomster fuld, studenterhuer puld ved puld, den skænker glad til skolen. Vi griber den med sejersråb, for huen er vort unge håb, med den vi hilser solen.
*
Jeg planter et tre
Jeg planter et tre, det luner så godt, det gir så sval en skygge. Grenene brer sig med luftig løv, og der er spurvene trygge.
Blomstre gjør det hver tidlig vår; hver høst er det tungt af frugter. Og når det stilner imot kveld, kan jeg kjenne hvor godt det lukter.
Og når det hvisker i sakte bris, kan jeg forstå hvad det mener. Unger mine skal klatre op og gynge på myke grener.
En dag skal den eldste av de to, mens hjertet brenner og banker, med panden presset mot brusten bark betro det sine tanker.
Det hvelver sig over stuens tak og dem som bor derinne. Jeg ser dem som gjennem en vegg av glass: to unge – en eldre kvinne.
Jeg står her og planter et lite tre, jeg planter min glede ved livet: Voks til du favner hele mitt hus, og la så bygene drive!
Jeg legger mitt hjerte under din rot. I dig vil min lengsel strømme, i dig vil den knoppes år efter år, i dig vil jeg stå og drømme.
Ta varlig imot den unge sorg, og vern om den barnslige glede, våk over hver en liten seng! I dig vil jeg være tilstede.
Og bår du tender ditt blomstereveld og lar det drysse og falle, fell da din sne i min elskedes hår, og krans mine unge døtres vår, men du må kysse dem, alle!
- Arnulf Øverland.
Endelig - og som et vink fra huen til hjelmen – skrev Kaj Munk i 41 dette:
Sidste nyt
Nu gælder det blot om at være dum, saa dum, at det rigtig kan batte. Der er i vor Tid en anseelig Sum af Visdom, man ikke kan skatte nok at la’ være at fatte.
*
Morn’ i gryet til dig RM, medmindre selvfølgelig du snorker om kap med dine gode venner, sneglene – side om side i dur og mol, hys hys! ;)
mvh. Simon
|
|
|
|