1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej Simon Ja, Morten Nielsen er jo lige så smuk i regn som roserne, han skriver om. Jeg holder meget af ham, og jeg holder meget af roser ... og sne. Roser i sne og sne på roser, og i sne gør han også godt :))
Nu sner det med Mørke og stilner med Sne. - - Det hvisker i Hjertet, besværligt og hedt: Du svigter for meget, du har bragt mig for lidt. Saa hvisker det angst: Ufuldbyrdet, forladt staar din Skæbne tilbage, hvis du gaar nu i Nat. Du skal vokse og blomstre og sætte dine frø. Du er endnu for ringe til at dø
Du skal vokse og blomstre og sætte dine frø ... det kan næsten ikke siges bedre ... ja, man er vel en rigtig Mutter C. 
Når man siger Morten Nielsen følger en hel række navne på andre af de skrivende og tidstypiske ordsmede, bl.a. Ole Wivel. Også han har go'e ord om sneens forvandlende kraft :))
Vi maa forvandle os - vi maa forødes i vor form som bladene der hvirvles hen i høstens tunge storm. Som løv af høje gamle træer maa vi til jorden ned, forraadne, synke bort som muld med læ og frugtbarhed. Vi maa berede os - vi gaar nu vinterfrost imod, og der maa samles forraad af det som gror paa slægtens rod. Nu har det hast for den som ved at eng og dyrket jord snart ligger dybt i sne kun rørt af lette fuglespor.
Og nu vi er ved Wivel, så må også han æres med en gentagelse her i mellemrummet :))
Der truer os i tiden en ond, usynlig magt: vor egen sikre viden, som sprængte med foragt den skænkede natur og nedskrev Adams billed til skyggen på en mur. Før sang man roligt salmer i fattet tro på Gud. Men gammel enfold falmer som løv og slettes ud i denne jævndøgnstid, hvor hjerterne er delte og med sig selv i strid. En frygt på vore øjne er lagt som ild og is. Afmægtige og nøgne vi ser vort livs forlis: vor jord forladt af sol, de stærke bjerge smuldret fra nedbrudt pol til pol. Og dog er vi i live, Forpint samvittighed vil troligt hos os blive og nægte os vor fred. Vort hjerte banker tungt og søger i sin feber mod håbets vendepunkt. I ordet overvintrer den sandhed, vi forlod, og ingen magt kan hindre den i at fæste rod selv i en fattig jord, hvor frøet som et under og skjult for alle gror. I ordet skabtes verden som kloderne i lys. I ordet skal vor færden fra dag til dag fornys, så vi alligevel får ærligt mod til sammen at vedgå arv og gæld. En Adam i os alle hver stormfuld jævndøgnstid kan høre nogen kalde langmodig, trofast, blid: Mit barn, mit barn, giv agt - alt er igen uprøvet i dine hænder lagt.
Og han får lige et sidste ord med på vejen, og må det være en opfordring til årets sidste nisser, for måske de også bli'r de første? ;))
En dag smiler den mørke og opfatter verden som ordnet fra begyndelsen men grundigt forkludret undervejs. Hør han henvender sig til en kammerat! Visdommen fra talerstolen blev glemt med samt folkehaabet og gyldenaaret. Men i samtalen begynder livet igen.
Med højagtelse og ærbødist
Deres Mutter Courage ;))
|
|
|
|