0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Ohøj fru Nisse..
Faktisk har jeg lige været inde på en herlig side, danskfilmogteater.dk, og fordi jeg sku' finde lidt om Mime Fønss - denne herlige madamme i rollen som fru Lassen i Wieds Livsens Ondskab, tv-serien vi her med nydelse genser. Men sørme, om ikke jeg på denne side støder ind i en hel database med "Sange", og rigtig mange af dem endda - én af dem lægger jeg nederst, så skrål bare løs i vilden sky, fru Nisse, ja måske der ligefrem kommer sne! ;)
Apropos er Overlærer Clausen temmelig hvid på toppen, i modsætning til Gammelkøbings interessanteste personlighed og gnavpotte, Esau, det "pædagogiske skelets" gode ven, også kaldet Tolder, der er ræverød til sin buskede hale, men dog ikke i sin politiske overbevisning, for han har just - hvor altså vi er nået til i tv-serien - arvet en frygtelig masse penge, og er nu blevet "storborger" i Gammelkøbing. Ja vi ved jo alle, hvordan pludselige penge river et menneskes overbevisning op ved roden, selv vor tids nye politikere farer straks i "højrekødet" - "andet ville da heller ikke være naturligt, for mennesket er et barn", som Esau på et tidspunkt så smukt siger til det pædagogiske skelet, der har lagt sig med snuden i vejret men pludselig føler en enorm forargelse rejse sig som en ild, da storborgeren ligefrem gør en dyd ud af sit holdningsskifte...
Det er en aldeles vidunderlig tv-serie, der såmænd slet ikke er så langt tilbage som man ku' tro, hvad det menneskelige angår, sagt som endnu et bidrag til julens mulige oplevelser.
Ta’ og kys det hele fra mig:
Det er meget muligt byen har tårne på, men det mor' mig altså mer' en morgen at gå, i de dæmringslyse gader hjem fra Adlon, møde første morgenmænd og sidste natvogn. En fuld mand med sin sang, en ismand med sin stang. Dagen i gang. Ta' og kys det hele fra mig! De første nette pi'r, de sidste lette pi'r trætter pi'r. Ta' og kys det hele fra mig! Jeg syn's at dagen netop ender så kønt, sådan med morgenstemning, sollys og grønt. Byens konkyliesang, den københavnske klang, lyt engang! Ta' og kys det hele fra mig! Sikkert nok er byen et væm'ligt sladderhul. Pressen er i hvert fald tem'lig smadderfuld. Lad dem leve Olsen, Madsen, Ped'rsen, Sørn'sens, de må lev' for mig med hvem de vil hos Jørnsens. Om Hansens kone har lidt knas med Jensens far. Det' kun rart. Ta' og hils dem alle fra mig! Og mon en kvinde kan omgås sin forrige mand? Ja - for fanden! Ta' og kys det hele fra mig! Der er for meg'n moralsk besværlighed til. Kys I hinanden! Det er kærlighed til. Hva' folk de laver sammen, det er kun fryd og gammen, ja - og amen! Ta' og kys det hele fra mig! Voldene, de gamle gader, grønne træer, la' de andre bare se det kønne der. Jeg syn's byen er folket med de åbne aor, og hva' ra'r det mig at der er grønne traor. Teatret talte dog, engang det dansk sprog, som en bog. Ta' og hils hr. Neiiendam fra mig! Vi snakker kort og klart, med kraft og fynd og fart, smaddersmart! Kys det københavnske fra mig! Der sprækkes fynsk og lollandsk i radioen, tal københavnsk, for så får i fat i noen. Den bred åbne klang, den københavnske slang. Lyt engang! Ta' og kys dem alle fra mig! Ta' og tæl den København, man taler om. Det' vel tredive, der er lidt rabalder om. Deres livskald er at vær' notits til BT. Tænk, hvis de faldt fra! Gu' ve, hvad byen så blev til. Såd'n folk med virk'ligt navn, bær hele København, sikket et savn. Ta' og hils de tredive fra mig. Mon byen standsed' brat, hvis disse navne drat fra en nat? Hils dem alle kærligt fra mig! Se, hvad turisten ser, den navnløse by, strømmen, som bærer København og dens ry. De tusind cykelpi'r et brus af nikkelstyr, sikke pi'er, ta' og kys dem alle fra mig! Dansken elsker alt med sund og bælt og vand. Byens nærm'ste gode vand er Helgoland. Østersøens Perle, ja vi tror på snakken, man bli'r fuld af sorte perler fra kloakken. Hvis jeg sku' prise no'et, var det det viser råd, vi har fået. Ta' og hils kommunen fra mig. Hvergang lidt hav er frit, losser man skrald og skidt, milevidt. Kys til sundhedsstyrelsen fra mig! Østersøens dronning, du er hærget og slidt. Ku' byens styre ikke værge dig lidt? Nej, de har kummerli'en, trampet i bommesien, dumme svin. Tag og kys de herrer fra mig!
Text: Poul Henningsen Musik: Bernhard Christensen Sang: ingen ringere end Liva Weel - men gi' bare selv stemmebåndet en ordentlig tur! ;)
De nisseligste hilsner fra Grønnevang - ak, hvornår kommer det sne...suk!
Simon
|
|
|
|