0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej igen RM..
Her lidt flere af Toms bybilleder – 91 år efter, anes Vestergade måske en smule anderledes, kun hestekræfterne lugter nu, midt i den satans trafik:
Vestergade 1924
Vestergade! Saa for fanden! Det var ogsaa som forhekset! Smæld og Trutten, Raab og Banden, Cyklen væltet, Hjulet ekset. og jeg svinger rundt med Benet, som er fast i Cyklens Stel. Bort fra Vognen! Bort fra Hesten! Den vil sparke mig ihjel.
Vognen knager! Hesten stejler! Hvorfor ligger jeg og maaber? Højt til Vejrs en Sky, som sejler, højt til Vejrs en Kusk, som raaber, højt til Vejrs et Hestehoved med de vaade Næsebor; aldrig aned jeg, at Hesten var så mærkelig og stor.
Jeg maa skubbe mig til Side, halvt i blinde helt befri mig, og maa lade Vognen glide tæt forbi mig, tæt forbi mig. Andre Heste, andre Vogne gaar som i en stadig Strøm. Enten er det Vestergade, eller også er det en Drøm.
Ud fra Gadens mange Porte rage lange Hestemuler, gule, brune, hvide, sorte, som fra mørke Dyrehuler. Her er alle Hestes Gade. Her er alle Hestes Stald. Her er Luften gennemknitret af et evigt Piskesmæld.
- Tom Kristensen
mvh Simon
|
|
|
|