0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej RM..
Det sker jo, når borumitterne påkaldes og samles til fest i kroppen, som små faderløse lymfocytter…
og øjnene jubler som under et symposium, over blodbøgens rødder… at vi bare må ha mer!
Så her lidt flere Borumitter, ”Valgte Digte” ved F. P. Jac og Hans-Jørgen Nielsen 1987 - det er m.a.o. deres lystne øjnes komposition, det her, uden skelen til oprindelige samlingers kronologi, de byggede en smuk buket – men han var jo også lidt af en køn plante, den godeste Hr. Borum…;)
ET VISSENT LØV
Jeg har det så fremmed. Jeg er grebet af verden og kastet et sted hen jeg ved ikke hvor.
Det er billigt og banalt at være et vissent løv men jeg er det.
Men der er fordele ved denne henkastede situation: f.eks. er man ikke bange.
Og den nervøse hjertebanken hører ikke til i verden, er bare noget i ens krop.
Stormen rev et blad løs blandt tusinde fra et tilfældigt træ, regnen gjorde det gulere, mere lysende.
Mod den sortgrå næsten spejlglatte asfalt hviler helt i ro et vissent løv.
Jeg har det så underligt, som om jeg ikke var mig. Jeg er ude af verden og helt i ro.
*
SOMMER, ÉT SEKUND
Den gamle mand der går og stjæler stemmer fra alle træer og buske i den endeløse have har lukket sine vandblå øjne ét sekund og gennemlevet støvets år fra fødslen –
Således ved vi at tid ophæver tid: en brønd der fyldes fra en gavmild jord.
Og kvinden der sætter fugle op har forladt sin glasveranda og kommer nu ad stien langs syrenerne med sækken fuld af sang.
*
ENDNU ET MØRKE
Endnu et mørke falder på endnu et lys har opbrugt sig selv
Her står jeg på tærsklen til huset med udstrakte hænder, samler mørke som regnvejr
Her har jeg i al fald – tror jeg – mørke nok til nogen år
Og går ind og lukker døren. Opfyldt.
*
DET LYSENDE
Mens man går på gaden og der er fyldt med mennesker blir gaden pludselig fyldt på en anderledes måde.
Det er et lys der kommer indefra og om det kommer inde fra mig eller inde fra en af de andre er ligegyldigt.
Pludselig har dagen fået en tyngde som om det er den sidste dag i verden.
Om næsten dansende går man videre fra den flise hvorpå der usynligt stod skrevet: her begynder det.
Alle øjne så det jeg ved alle øjne kan se det.
- Poul Borum.
Man kan godt se ham for sig, gå dér med skuldertasken svingende på hoften, på vej hjem til den skarpe diskant og sollyset der stirrer ned på arbejdsbordet – forøvrigt har det været det allerstråleste efterårssolskinsvejr i dag, flere af dem … ditto! ;)
mvh Simon
|
|
|
|