1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Att.: den dansende zorbadianer…
Ja noget skete jo, og meget apropos hans næsten-overflødige-lillefinger, så ka det tænkes, at han – som anthropoidernes vidunderbørn, derovre vestpå jo har for vane – simpelthen stak den i klitten for lige at se om vejret nu også holdt? Ska ikke gøre mig klog på moralen ovenover, og skulle sådan en dum københavner nu ha gjort sig skyldig i visse misforståelser – det være sig Jyske Lov, geologien, etc. – så ha mig venligst undskyldt, også hvis du selv er vokalarbejder histovrefra..;) Jeg springer ud idet: har jeg aldrig set en delfin, altså uden stamtavle og alt det dér, hvilket må være noget helt særligt, altså at se dem springe i flugt med båden, som jeg desværre kun har set ske på flims.
Her et særlig smukt digt, som Sylvia Plath ikke selv nåede at se udgivet – hun levede det sidste halve år alene og i en svær depression med sine to små børn i en ny lejlighed, hendes lille dreng kunne endnu ikke sproget. Det var i dette halvår der skete en radikal forvandling med hendes poesi, og digtet her er fra den meget smukke samling der hedder Winter Trees (1971):
CHILD
Your clear eye the one absolutely beautiful thing. I want to fill it with colour and ducks, The zoo of the new Whose names you meditate – April snowdrop, Indian pipe, Little
Stalk without wrinkle, Pool in which images Should be grand and classical
Not this troublous Wringing of hands, this dark Ceiling without a star
*
Det er også oversat til dansk:
BARN
Dit klare øje er det ene fuldkomment smukke. Jeg ønsker at fylde det med farver og ænder, et zoo for det nye
Hvis navne du grunder over – aprilvintergæk, indianerpibe, lille
Stilk uden rynke, dam på hvilken billeder burde være storslåede og klassiske
Ikke denne bekymrede hændervriden, dette mørke loft uden en stjerne.
Bedste hilsner, Simon
|
|
|
|