1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Morn’ i natten RM – ja det afhænger jo lidt af, om du i dette nu sidder i den grønne lund og nyder en stille brise under skydækket til muldvarpens prutten i urtehaven; men mon ikke du snarere nyder vertikale drømme, horisontalt. I al fald en strålende nat, ja den mangler bare halvmånelysets skær, for at få topkarakter – ja se nu bare, hvor Holck ansporer mig, med sit lysende vid ;) Og apropos lyset, ved jeg ikke om du har stået på Akropolis og set solen rejse sig – en særpræget oplevelse, at stå der på toppen af den europæiske vugge og vågne til det sollys, som de gamle grækere sikkert brummede noget til, da de skulle ud af kanen og bestille noget:
Morgen paa Akropolis! Mod Kapitælers tunge Ro dit lyse Haar. Imellem tusinde døde Aar vi ene to. Over, Homer! dit vinblaa Hav slaar Solen sine Vinger ud af Ild og Baal, og fyldt med Lys, en Vin af Ild, bliver Himlens Skaal.
- Mogens Lorentzen
…der i indledningsstrofen til digtet ”Buketten og Glasset” – som i øvrigt kontrasterer vor tids antikhysteri, der aldrig handler om nogens indtryk af smukke tings historie, kun om at tiljuble moralen: hvordan man bedst snyder nogen for penge! – skrev disse smukke ord:
I min Stue, hvor hver Ting er simpel, billig, nødvendig og brugt, staar der, sat hen paa en fredelig Plads, et riflet og blaat Marskendiserglas og staar der, fordi det er smukt.
Men han var jo også kunstmaler, og udgav nu og da en bog for at forvirre samtiden lidt: jamen, var Lorentzen nu digter? ... nu manglede det da bare, at Hjalmar Söderberg gav sig til at male portrætter af tidens ˶Mæhæ’er˝! ;)
Mon folk på vandring mod Danmarks grænser, i kor brummer denne:
Danmark nu blunder den lyse nat bagved din seng, når du sover. Gøgen kukker i skov og krat, Vesterhavet og Kattegat synger, imens det dugger, sagte om sang og vugger.
mvh Simon
|
|
|
|