0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Her Jorge Luis Borges tankestrøg henover livets glimt:
Tom stue
Mahognimøblerne insisterer mellem falmet brokade på at holde konversationen i live. Daguerreotypierne lyver om den falske nærhed af gamle dage holdt tilbage i et spejl og når vi undersøger dem nærmere viger de bort som ligegyldige datoer for obskure fødselsdage. Igennem lang tid har deres ængstelige stemmer søgt os og findes nu kun i barndommens første morgener. Lyset fra dagen i dag trænger jublende ind gennem ruderne fra den råbende, svimlende gade og kvæler og udsletter forfædrenes spinkle røst.
*
Ewigkeit
Giv mig det kastilianske vers igen, som gentar samme frygtelige lære fra Senecas latin: at alt skal være til ormen der skal gnave vore ben.
Lad mig besynge asken, bleg som lig, dødens annaler, sejrene hun vandt, hin dronning, i veltalenhed og krig, hovmods utrættelige kombatant.
Nej aldrig. Jeg vil ikke være den som fejt undsiger det som gav mig liv. Kun én ting findes ikke. Glemslen.
Jeg ved, at i et evigt perspektiv er det umistelige brændt og vejret hen: smedien, månen, denne aften i mit liv.
*
Elegi over den umulige erindring
Hvad ville jeg ikke give for erindringen om en jordvej med lave volde og en rytter højt til hest mod morgenhimlen (iført vid og luvslidt poncho) på en af slettens dage, en tid uden dato. Hvad ville jeg ikke give for erindringen om min mor betragtende gryet på ejendommen i Santa Irene uden at vide at hendes navn skulle blive Borges. Hvad ville jeg ikke give for erindringen om at have kæmpet i Cepeda og at have set Estanislao del Campo hilsende den første kugle med modets munterhed. Hvad ville jeg ikke give for erindringen om lågen til en hemmelig villa som min far åbnede hver aften inden han gled ind i drømmen og som han åbnede for sidste gang den fjortende februar 38. Hvad ville jeg ikke give for erindringen om Hengists Skibe læggende ud fra Danmarks sans for at besejre en ø som endnu ikke var England. Hvad ville jeg ikke give for erindringen (jeg har haft den og jeg har mistet den) om et gyldent lærred af Turner så stort som musikken. Hvad ville jeg ikke give for erindringen om at have hørt Sokrates som på skarntydeaftenen stille og roligt gennemgik problemet om udødeligheden vekslende mellem myterne og deres årsager mens den blå død steg fra hans allerede kolde fødder. Hvad ville jeg ikke give for erindringen om at du havde sagt at du elskede mig og for ikke at have sovet til solopgang skamløs og lykkelig.
*
Manuskript fundet i en bog af Joseph Conrad
I de skælvende lande som stønner af sommer er dagen en blændende lysning, et snit gennem mørkets gardin, af nådesløst hvidt, en feber som ind over sletterne kommer.
Men den gamle nat er dyb som et vandfyldt kar. Vandet flyder bort i endeløse strømme. Under stjernerne, i kanoer, vuggende i drømme måler manden den flygtige tid med en cigar.
Grå tilslører røgen de stjerner der var langt borte. Nuet mister fortid, navn og stand. Verden flyder ud, bliver stadig mindre klar. Floden den første flod. Manden den første mand.
- Jorge Luis Borges.
mvh Simon
|
|
|
|