0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Her lidt fra to ”overkryddere”, i Hvedekorns Bogserie 1953:
LAMPENS GULE KLODE
Lampens gule klode Oplyser stuens nat. Den der har lidt sol Er ikke helt forladt.
Jeg vil fange blæsten Og lære mig dens sang. Jeg vil se med øjne, Der ser for første gang.
Jeg vil gå hos barnet Glemme hvad jeg ved. Der findes ingen grænser, Alt er mulighed.
Jeg tør næppe bruge Selv de mindste ord. Verden er så dyb, Så grænseløs og stor.
- Erik Knudsen.
STILHED FRA LÆNGE – SIDEN
Man bliver sig selv så fortrolig ved langsomt at slentre i sne, lydene kommer så stille fra steder, jeg ikke kan se. I går slog de lydt mod mit hjerte, de kommer så stille i dag og viger for andre stemmer, der møder mig indefra.
Og skovlenes skramlen i gaden og sporvognens klare klemt løsnes og driver tilbage til stilheder, jeg har glemt. En damper, der losser brædder, hvidner og tones hen og sejler i dag i en stilhed, jeg nu først har fundet igen.
Å tænk om det netop var verdens sidste snevejr, der sneer, og jeg på en tilsneet klode opslår mit vinterkvarter, hvor stilhed vil skjule min viden om angst og uroligt begær, og rummet går under i sneen, mens jeg er mig selv så nær.
- Morten Nielsen.
mvh Simon
|
|
|
|