0
registrerede
143
gæster og
1441
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Morn’ i skuret…
Nu ska’ der ligegodt noget Rifbjerg på bordet, også lige fra fødslen. Det er også på tide, og man ka jo lige så godt starte fra begyndelsen, lige dér hvor anmelderes misundelse endnu ikke skriger på udfrielse fra fosterstillingen, og hvor de særeste historier akkurat havde set solen tre år forinden, så tag en morgenkaffetår RM, og snus så disse livets smuksakker godt ind:
UNDFANGELSE
Én, to, tre uforstaaelig sammensmelten af to organismer filihankat og grunden er lagt til det bedste af alt at eksistere.
Hokus, pokus, uden mystik foregaar bekræftelsen et liv formes og forundringen er stor og varm over det inderligste samarbejde mellem disse mikroskopiske elementer.
Bim, bam i legemets klokke et lille tællelys er tændt i mavens univers moderhimlens mørke bue med sin Stella Nova.
*
FOSTER
Festligste maade at opleve himmelbjerget! Som en natugle sidder jeg med varme øjne i mørket. Jeg fosterfisk en lille gummimand med gæller under mors hjerte. Vi er på vandretur i Jylland. Aah, Horsens anet gennem en navle!
Rystende af latter sætter jeg fødderne haardt mod maveskindet. De er komiske damerne paa vejen klokkehatte klokkefaar 1931. Depressionen kryber ikke ind i min lune skov hvor jeg er hundestejle mellem tarmenes guirlander.
Tanken om alle sengedyner jeg skal nyde fremover spirer i mavens vugge livets første sofacykel. Fra grønært til rosenkaal fra haletudse til pattegris er min første rejse med blindtarmen som nødbremse parat ved højre øre.
Vi er helt moderne to-i-een systemet, let og praktisk dame med indbygget barn.
To individer allerede jeg tænker uafhængigt er borger i din maves trygge land med min egen private have liggestol hvorfra jeg ser din aorta rejse sig mit livs fagreste filodendron.
*
FØDSEL
Poseur fra starten. Med en elegant bevægelse snor jeg mig ud af navlestrengen der som cashmeretørklæde er viklet tre gange om halsen.
En ubehagelig mandsperson beviser hastigt det ny livs haardhed tre bragende klask i rumpen.
Man prøver forgæves at aflive mig under den kolde vandhane men foretrækker senere snigvejen ved at anbringe en bajerflaske i min fodende. Trods lunkent vand som indhold stiger lysten fra det grønne glas dog i disse første minutter gennem mine sensitive fodballer.
Nu er jeg helt selvstændig. Lille trækfugl fløjet fra varmere lande sidder i sin blaa rede. Naturen ser jeg paa mit sovekammerloft smaa bladskygger gynger og danner ansigter venlige portrætter paa min første times kalk- himmel.
Fagre nye verden jeg fungerer! jeg laver! Straks tændes den blideste maane fuld og frodig over min vugge lampen puffer til mørket og med omhu lægger man dug paa min første hale.
Er det mon taffel? Hvem har man indbudt? Bare jeg ikke var søvnig.
Som fuldendt gentleman rejser jeg mig paa albuen hilser med imaginær Eden-hat min mor:
Tak rughøne! Tak for godt makkerskab, vel roet!
Og synker døsig tilbage paa puden, en krævende dag!
*
BEDSTEFORÆLDRE
I svæver over mig som store kloder som tunge stjerner i mit firmament. Jeg er en rullepølse paa gulvet der med udspekulerede pudsigheder formaar at paakalde mig jeres opmærksomhed. Saa skinner I paa mig som julestjerner.
Bedsteforældre, en air af brystsukker og Eau de Cologne flyver om jer som duer. I lever i gyngestolens blide rytme.
At sidde hos farmor er at hvile i en dobbeltpolstret sofa transportabel komfort hos fine ældre damer. Det er en evig fødselsdag og juleaften med blanke øjne og 5000 minder.
Jeg er en lille aktie i en fremmed fremtid sat i en bank af tryghed hos gamle folk der snart skal dø.
*
BØRNEHAVE
Det vanskelige fællesskabs byrde lægges i vore forkælede vantehænder.
Her gaar vi smaa knorte verdens evigtsnublende nissehær bag frøkenens hoppende hale.
Guddommelige haand bolsjehaand din, Lone, min aldrig vil glemslens svamp borttvætte mindet om den lykkelige snot der svingede fra din næse rytmisk for hvert aandedrag som gyngen under et kunstfærdigt Schweizerur.
Johannes Jørgensen vi aner ikke du gik og græd paa disse villaveje vor sogn er ikke sjælens vor knude ikke den gordiske men skobaanets den gaar op af sig selv og vi formaar ikke at binde.
Og mørket sænker sig en lussing slukker i eet nu dagen dens metalliske flagermusvinge lægger sig over ansigtet propert system Montessori langsom dagning og højt oppe svævende dette ansigt med brillerne over næsen som et stankelben. Det pædagogiske smil.
Institutionens havregrød indkøbt i tapethandlen paa hjørnet lander i vore skælvende struber som døde vandmænd. Bagefter sund søvn paa sundhedssenge med spartasko sover vi paa komando.
Børnehaven sætter sit præg paa mig i een uge.
*
SKOLE
Den galoperende hjertefryds tilintetgørelse er over os. Boblende af glæde syder vi væk fra bordene medens frk. Adda Døørmuus, Færøernes fersken talentløst søger at skjule det faktum at hun har slaaet en prut. Tyrannernes selvpaaførte fald!
Underskole med millioner æggemadders duft. Dagens fadervor er for manende led os ikke i fristelse betyder intet det daglige brød alt og fra madpakkens knitrende folder stiger gedulgt æggebrødets tredobbeltsol.
Vi gaar i gaarden hele dagen og tisser paa tjærede vægge som smaa mænd. Hvis vi ikke faar lov tisser vi i bukserne som smaa drenge.
Gode dage hvor vi suger ord haps, ind i munden som sorte saltpastiller klistrer dem sammen til mønstre og læser. Og græder tit med hulk der kan vare flere timer efter at man er holdt op.
I frikvarteret slaar vi hinanden og vælter og bliver snavsede og faar lussinger af læreren til sidst oven i købet.
Saa gaar vi hjem og lader uhøfligt lærdommen i demokratiske rumpedaskere hoppe i takt mod vore ender.
- Klaus Rifbjerg, Under vejr med mig selv, 1956.
Jeg har længe elsket det ligefremme væsen, og vil, når jeg for fremtiden tænder for radioen, savne pludselig at høre hans stemme og de brændende meninger om alt under solen. Her en link til farmands muller – lidt blid morgenmusik: https://www.youtube.com/watch?v=53ehAPoMJ5c
mvh & hygsom dag dér.. Simon
|
|
|
|