0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
P.s.: I Halfdan Rasmussens digtsamling ’På knæ for livet’ fra 1948, findes disse skridt i stjernelys mod eget liv og rytme, som en nattens kurér i frihedstankers bundne ro og års intensitet forinden:
Snefnug
Som stjerner sejler de gennem rummet, danser ud af evigheden til en dvælende forening mellem rum og jord.
Gennem bæk og fos danser de mod havet.
Jeg har hørt dem sukke i ensomme nætter – kalde mod stjernerne med klare blå stemmer.
Men en nat når himlen er åben og rolig vil stjernerne sejle på havets urolige himmel.
Stjerne vil møde stjerne og lede de små flygtninge hjem før dagen gryr.
*
Alle spørger til min tro
Alle mine glemte år er glemt for anden gang. Ingen fortid har jeg med når jeg går bort i dag. Ingen blå standarder har jeg med og intet flag. Ingen trommehvirvler står og koger bag min sang.
Jeg har kastet alting bort og slettet alting ud, brændt de gamle boder og det slidte spille bord. Ingen telte fanger blæsten på den øde jord, hvor det gule græs forgæves satte nye skud.
Alle spørger til min tro. Jeg svarer ikke mer, smiler ad profeterne og deres dogmetik. Jeg har sagt farvel i dag og trommernes musik kalder ikke, lokker ikke, når mig ikke her.
Jeg har sagt farvel i dag. Jeg gransker ingen bog for at finde hjem igen til troens tempelgård. Jeg har sagt farvel og jeres fjerne kalden når mine sanser som et ekko af et ukendt sprog.
Ingen bås at bræge i og ingen tro at tro. Ingen kilometerstene måler sti og vej. Jeg har brændt mit sidste skib og sprængt den sidste bro. Ingen grænsevagt kan mere kræve pas af mig.
Alle mine glemte år er glemt for anden gang. Ingen lænker hæmmer mig når jeg i nat skal gå. Ingen gud velsigner mer den jord jeg vandrer på. Alle små profeter brænder inde med en sang.
*
Bag angst og frygt
Nænsomt vil jeg løfte angstens slør. Alt skal øjet spejle før jeg dør.
Træets lys og barnets tro skal nå hjertets bund før livet går i stå.
Angst skal overvindes. Alt begær skal som renset stilhed komme nær.
Død skal gennemleves. Livets frygt skal bekræfte det, som ånder trygt
i din arm, imod din mund, og bag livsbegærets lyse åndedrag.
Nænsomt jeg jeg løfte mine hænder mod den store stilhed ingen kender.
Nænsomt vil jeg søge lysets gåde, gribe regnens bøn om mørkets nåde.
Nænsomt, nænsomt skal min angst forsvinde ved den fred jeg drak af barn og kvinde. – Alt skal livets varme overvinde.
*
Jeg elsker –
Jeg elsker den rolige rytme, som bærer de tunge ord. Tågen, der står som en hemmelighed over den skjulte jord, rummer den samme rytme, betagende dyb og stor.
Jeg elsker de famlende hænder, de kejtede følelsers skred. Barnet, der griber min elskedes bryst, skænker den samme fred, rækker sin hånd mod lyset med samme inderlighed.
Jeg elsker den levende varme, hvor livet bliver til af to. Jorden, som dier den rolige regn, rummer den samme ro, griber om livets hjerte og byder hvert frø at gro.
Atter er hjertets forår blødende rødt og nær. Lyset vugger så sø løst og nær mellem de våde træer. Himlen er fjern og åben, signet af solens skær.
Trygt løser dagens hjerte forårets drømme fri. Blomstermøllerne laler tyst mørke til vej og sti. Stjernerne synger: Jeg elsker. Du. Jeg. Vi.
*
Dømmer ikke
Jeg tvivler ikke mer. Min tro er bundet til det jeg vandt og nu har overvundet.
Jeg knæler ikke mer for gamle guder bag mausolæer eller kirkeruder.
Jeg dømmer ikke mer. Hvem kan fordømme den sandhed der er fjern som dine drømme?
For ingen sandhed har en evig kerne. - Der vandrer stjerner om min egen stjerne..
*
På knæ for livet
Jeg så det fjernt, som skåret ud i træ, mod solopgangens lys. En rød kontur. Et ansigt så jeg. Og en mand på knæ. Jeg hørte skud og så den lyse mur med stænk af sol og blod i morgenstunden. En mand lå dræbt med strejf af sol om munden.
Jeg så en mor, en grå og hærget mor. En blodig hue bar hun ved sit bryst. To læber så jeg stjæle et par ord før dødens kulde. En tryglen og en bøn: Mit kære barn. Min store dreng. Min søn!
Hun faldt på knæ i solen hvor hun stod. I støvet lå hun, ældet og forslidt. To øjne hang ved huens spor af blod og dog var hendes mæle ømt og blidt, dengang hun hviskede imod den døde: Forlad dem deres skyld! Tilgiv vor brøde!
Forlad dem hån og spot og skænk dem fred! Forlad dem drabets hånd og hadets blik! Forlad dem angst og frygt og ensomhed og sjælens onde spor af sår og stik! Skænk dem din fred, min søn. I hadets hænder bor der en ensomhed vi ikke kender.
Jeg knæler for det liv, der stod dig nær: Børns trygge søvn i deres mødres arme. Jeg knæler for de første lyse træer hvis fine rødder drak af livets varme. Jeg knæler for det liv, som trodser døden med åbent hjerte under morgenrøden.
Jeg bøjer mine knæ for denne dag, hvor livet sprang fra hjertets røde flamme. En sejer spirer af det nederlag, som ingen blinde kugler mer kan ramme. Jeg knæler for det levende, der strider. Min søn, du skal opstå til nye tider!
Min søn! Min søn! Du skal igen opstå, i dine brødres fremtid skal du vente. Alt hvad din tro har efterladt skal så de nye frøkorn til det ubekendte. Din død er høst. Din tro vor fremtids viden. Jeg knæler for det liv, som trodser tiden!
- Halfdan Rasmussen, På knæ for livet, 1948.
mvh Simon
|
|
|
|