1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
245
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
SANG VED VINEN
Jeg har ingen høie sange om seir og om skjønne kvinner. De netter jeg kjenner, er lange. Min ungdom er gitt mig forgjeves, som dagene kommer og svinner.
Det klager i fiolinen, en tone så bristende bange, og synger jeg ennu ved vinen, det er ingen høie sange; for jeg er dømt til å drømme; men mine drømme er mange.
Ja, mine drømme er mange om dåd og om stolte dage, som i den første demring visner til ord og klage.
De klager i fiolinen som barn i den sorte natt. Og dog er en time ved vinen den beste min sjel har hatt.
Vel satt jeg alene ved bordet, vel ventet jeg ingen gjester. Hvad skulde vel nogen ville ved mine ensomme fester?
Venner, hvad kunde det nytte om I vilde muntre mitt sinn? Jeg hører jo bare mitt eget. Min sjel er blind.
De ensomme timer ved vinen, de er ingen livets rus; for livet har andre toner, som aldri har lydt i mitt hus.
Og møtte der mange kvinner på mine skumrende veie, så gikk de og ventet på andres armer og kyss og leie.
Og slik fikk jeg sitte ved vinen og skjenke den i for mig selv. Og slik fikk jeg sitte og tale ut i den tomme kveld.
*
Dronninger og prestinner av kjødets blendende gleder, I, som har møtt mig i natten utenfor tid og steder, hør mig ennu engang! Schehersad og Suleima, min evige sjels veninder, våkn op og hør min sang!
Suleima, dig har jeg elsket helt fra min første vår! Kalte du mig tilbake, jeg gikk gjennem tusen år kun for en time å smake sødmen av dine øjne og duften av ditt hår!
Sødmen av dine blikke kan læge en verdens vånde. Av dine lebers ånde gav du min drøm å drikke, slukket du ut mitt savn. Dronning, du visste det ikke ! Helliget vorde ditt navn!
*
Jeg har ingen høie sange om livets, den ene lykke. Jeg venter en strengere favn. Jeg drømmer vel ennu ved vinen, når netternes røster bliver mange og stiger fra fiolinen, forglemte, forgråtte og bange. Men jeg kan blåse et stykke og håne min ventende lykke og gi den det hesligste navn.
Men helt kan jeg aldri dempe den hete, lavmælte bønn fra dypet av mine netter, fra bunnen av hjertets brønn.
Jeg er vel født for å leve som andre barn av en mor, og så må jeg møte livet med andet enn sang og ord.
Og fødtes jeg ikke til gleden, så herd mig i helvedes glød! Men led mig ennu i aften enten til liv eller død!
- Anulf Øverland, Den ensomme fest, 1911.
Der er ikke så meget hertil at sige, det hele står så smukt i sig selv – og minder stemningsmæssigt lidt om Spansk Motiv, ikke sandt; så smukke begge to…;)
mvh Simon
|
|
|
|