Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej i natten RM..
Ka godt lide tankemotiverne, lyset og dets særlige betydning, velsagtens for os alle, fik mig til at tænke på sjove linjer i et tankelandskab, skabt eftersommeren omkring 1919, da Karl Isakson besøgte og malede på Christiansø. Det er lidt langt, men alt liver op og man står dér midt i det hele, med saltet vind i hår, mund og sammenknebne øjne, og ved endeordet Paradis, er man straks på vej ind for at pakke sit grej, for at genkalde sig livet i og omkring Frøkenerne Kochs Pensionat. Der er tale om malerinden Cathrine Zernichow, Aage Roose, Oscar Hullgren, Johan Frederik Tryde og Mario Krohn, som jeg altså tror, har forfattet dette:
Seksten hundred otti seks. Femte Christian Danmarks Rex, Frederiksø og Christiansø Verdens ende se og dø! Vinter, Foraar, Sommer, Høst, Sorrig, Glæde, Smerte, Lyst, Nord og Syd og Vest og Øst, Solnedgang og Maanelyst. Brede, tunge Bastioner, Placementer for Kanoner, For et Hus kun otte Kroner, For en Mand kun fire Koner, Gærdesten og Klippesider, Sildepiger, Spisetider. Græsholms Fugle, Øen Tat, Modne Figen, Brombærkrat, Maaneskrig og Myggesvirren, Rullepølse, Malerstirren, Røget Sild og søde Supper, Skuder, Moterbaad, Chaloupper, Fiskegarn og en Kanó, Stueorgel, Picasso Lille Lau og Futurister, Maanebal og Dansevæsen, Hansemand er ikke kræsen! Bysse, Bisse, Busse, Basse. Sørensen og Sildekasse. Weie, Willemoes og Wieth! Kohh, Kampmann, Sulamith? Nyeland, Köhler og Cézanne, Kolerabaase, Præstemand, Isakson og Zernikow, Indfødsret forfærdelig sjov, Skæg og haar på Maler Tryde Kan kun denne Ø frembyde, Hansen-Funch og Fjer i Hatten, Hvide Liljers Lys i Natten, Roose rød og røde Tage, Ægtemanden uden Mage, Løvebrøl og Løvemund, Sjak og Boccia allen Stund, Don Juan og Kommandanten Slentrer hen ad Klippekanten. Sprøjt paa Drosken, Ridt paa Trappen, Edderfugle, Læderlappen, Stegte Lam, Champagnegilde, Fantasi blandt Biskras Vilde. ”Damer”, ”Herrer”, Gaardens Stige, Sydens Farver, Danmarks Rige, Havregrød til vores Mave, Møllehuset, Kongens Have, Suleima, Sirenehuset, Elskovssuk og Bølgebruset. Her en Tube, dér et Bræt, Hist lidt Kul, plus en Palet. Der en Stol og her lidt Stil Hjælpe til de alle vil. Rød og Gul og Brun og graa, Cadmium, Pariserblaa. Stille gaa og husk vi sover! Fyret lyser ovenover. Mindet staar paa Øens Klipper, Øens Minde aldrig glipper, Øens Kro er Øens Paris, For Krohn var Øen et Paradis. * Prøv evt. at se motivet ”Ved Frederiksø” (1872) af Holger Drachmann, et helt fantastisk lys!
Her til slut, lidt vind under vingerne med Cornelis Vreeswijk:
Fåglar
Fåglar som är gamla har en egen skog. Fåglar som är sjuka sjunger ingenting. Fåglar som är kära köper ingen ring. Fåglar sitter aldrig på fågelkrog. Fåglarnas själar vet aldrig fåglar av. Fåglar som är döda har ingen grav. (-) Fåglar som kan flyga, visst älskar jag er men jag kommer aldrig att flyga mer.
- Cornelis Vreeswijk.
mvh Simon
|
|