0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Go'morgen Simon
Tak for toner og forårsstemning 
I dag, hvor forårssolen stråler lige fra morgenstunden, må der serveres lidt mere forårsstemning til morgenkaffen her i Mellemrummet ;)
... og her med Halfdan Rasmussen
Nu nejer blomsterne. Og geden bræger vemodigt, mens den ber sin rosenkrans. På Kongens Ny torv sidder Oehlenschläger og tænker på, at snart er det Sankt Hans. I Vinje sidder Vesaas, der er nordmand, og nynner Solveigs sang. I Malmø ser hr. Svensson op mod himlen fra den jord han måske skal himle fra om tre kvarter.
Jeg ligger her, hvor natten dugger ruden, og tænker på dem alle, men især på den, hvis skygge danser over puden og under mine hænders pilgrimsfærd. Hun dufter grønt af kløver. Hendes læber er vilde jordbær. Og jeg plukker løs. Skønt jeg har læst en del om kys der dræber, er jeg i grunden ikke spor nervøs.
Hvad ved vi om hinanden? Vesaas standser sin sagte nynnen. Oehlenschläger glor på Nyhavns Don Juan og førstedanser der hiver dagens kæfert overbord. En tagsten rasler ned i Havnegatan det sted i Malmø hvor hr. Svensson står. Nu ligger han og mumler sgu og satan med alle himlens stjerner i sit hår.
Jeg ser på Sirius, der løfter rummet og mætter det med tusind somres vejr, mens pigen ligger sval og sammenkrummet med mælkevejen mellem sine tæer. Her hviler vi, et hundredtyve kilo formummet drøm og drift fordelt på to, og tænker på, at Venus var fra Milo, men har en datter her på Nørrebro.
Nu gaber Vesaas træt i Ytre Vinje og klapper Halldis på det runde knæ. Nu nynner Oehlenschläger denne linje: Vort gamle Danmark skal bestå så læ... Nu opgir fire skånske nervelæger hr. Svensson, som var død på et kvarter. Nu sover blomsterne. Og geden bræger. Og holder mund. Og bræger ikke mer.
Jeg vender mig i sengen før jeg sover. Så sover jeg og vender mig påny. En Fordvogn kører Svenssons kone over, så hun kan møde ham før morgengry. En pige står i mørket. Blæsten kommer og griber hendes hånd og vandrer hjem, mens alle træer synger om skærsommer... Mit hjerte flyver stille efter dem.
... og tonerne her elsker jeg
https://www.youtube.com/watch?v=cDu-UWPSovs
... det var egentlig denne her, jeg mente (og er efter min mening den allerbedste på albummet)
https://www.youtube.com/watch?v=Jjd17-YFXwg&list=PLRbcuciz-tfJ832LhQTqZ6DiV97DA7nZ9
Ha' en dejlig og lun forårsdag - RoseMarie
|
|
|
|