1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
245
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej RM..
Tak for smukke linier! Og hermed en varm hilsen fra vinterkulden, hvor det rigtig er blevet tid til varme gensere og ”møffen” på hovedet, ja krus med varm kakao og snemænd og koner med orange tud. Sikke noget, at kalde dig for en papirtiger, når nu du ér en krudtugle, med den pen. Det var selvfølgelig ikke for at være fræk, sådan er jeg jo ikke, ja det ka Arne jo bevidne, for hvem nedenstående digt også må være interessant, så derfor til og udenom sagen …
Mens nøgne træer forleden fes forbi mig, nåede jeg i ”Livet på rejse, eftertanker fra Italien” frem til følgende passage – ja, når man ikke selv ka’ være der, må man jo gemme sig i Frederik Dessaus kuffert, og ved siden af Inger Christensen, der som jeg ved, passer dine øjne så fortrinligt. Gode fortællinger der ligger godt på tungen, er altid gode at hive op af lommen – særlig på togrejser om dagen i Danmark, hvor musik rettet ret ind i kraniets ene side hos enkelte medpassagerer, ofte høres klart og tydeligt ud gennem den anden. At ha’ Hr. Dessau i sin lomme, er strengt ikke værre end når han har Inger Christensen i bunden af sin kuffert, tænkte jeg for mig selv, dér midt i koncerten. For øvrigt elsker jeg tanken om at være på tur med hende rundt i Toscana, det må jeg altså sige, og forstår ham således udmærket, og forestiller mig det ligesom at være på rejse med leksikonet Christian Elling, ja jeg ville ha elsket det, helt som da jeg som 12 årig var med min far rundt i Venedig. Hvorom alt nu er og uanset hvordan man så bærer sig ad, ja så er det da meget rart at vide at også andre har brug for Inger Christensen – det var bare dét, og her så lidt til… men hvordan skal vi opfinde nye følelser hvordan skal vi opfinde tanker om følelsen hvordan skal vi finde en teknik til forståelse en teknik til en fælles bevidsthed en viden i det mindste om alt det vi end ikke ser i os selv i de andre hinanden det kunne være mig der trådte ud af mig selv Magiske forsøg det kunne være ord der trådte ud af sig selv som realiteter det kunne være ord der rev det ordløse med sig på vej gennem kroppen det kunne være ord der som feber forvandlede angsten til fryd det kunne være ord der gik til bunds i forførelsen lagde deres gener i den enkelte celle voksede tvang sig igennem kræft og virus og dødeligheder frem til en strålende plads som antistoffer lægemidler frelse det kunne være ord der bragte nåde til verden formulerede angsten så hver eneste angst person vidste at han nok var alene i verden nok var alene med sin angst men aldrig alene med sin egen bevidsthed om angsten om verden det kunne være ord det stof vi alligevel deler med hinanden det stof der kan udvide sindet og sanserne kunne være ord du har sagt for at sige det hele som det er
- Inger Christensen.
mvh & god søndag til dig ;) Simon
P.s.: Frances Mayes har for resten skrevet to fine bøger om Toscana, Et hus i Toscana er nu den bedste, læst den?
|
|
|
|