0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Go'morgen, Simon
Åh ja, det Vesterhav. Altid længes jeg efter det ... havet og klitterne, vind i håret og flagrende gevandter, bare tæer og gummistøvler, solnedgang og himmel ... og horisont. Jo, jeg elsker det, og det er nok mit helt rette element. Måske endda mere end haven, når det kommer til stykket ;)
Uh, jeg kender alt for lidt til Bergman, men du er jo go' til at inspirere mig og vække min nysgerrighed ;))
Og så er der Henrik Nordbrandt, som jeg aldrig rigtig har fået ind under huden. Jeg har flere af hans mange digtsamlinger, og af og til har jeg da også fundet et digt eller to, som rammer mig. Men de fleste fæstner sig ikke i mit sind. Måske kommer det pludselig en dag, og så er det ham, jeg skylder fordybelsen ;)))
Nå, nu må der nogle livsglade ord til. Sådan her skrev Jac tilbage i 1979. Jeg er ikke lige klar over, om han på det tidspunkt havde fået stillet stolen for døren af lægerne med hensyn til alkoholforbruget (/misbruget). Her er der i hvert fald fuldt gang i ham, med en enorm livsappetit og livstro i det meget lange digt, som du her får den første stump af ... fortsættelse følger senere med resten af digtet "Ingen sange vil fortabe sig" ...
der er de levende der er de levende,
så pludselig med disse spontane skrig højt op i sommerluften,
og folk på gaderne der et øjeblik står stille mens de glemmer at fortrænge sig selv,
står helt stille og opløftes i formuleringerne af disse ærlige skrig,
der får en til at elske disse klare dages voldsomhed,
det er så usigeligt det er så usigeligt,
bare det at stikke sine hænder igennem mure og glas
og mærke ved en modstandspukkel der bliver svagere og svagere og let,
eller sparke sig dybt ind i alle grusbunkerne
og mærke sig en lethed af overumplende tilfredsstillelse
for du er jo midt i livet her med hænder der er bundet til noget efter berøringerne med vores utalte verden,
og så er det man ser op for at vise sin prangende taknemmelighed,
F.P. Jac (fra "Jeg er fandme til", Swing 1979)
*
En anden af 80'-slængets poeter er Henrik S. Holck fra en nyere digtsamling "Vi Må Være Som Alt" 2006
Vi må være som alt vi må være som himlen og lyset gennem den sivende med åbne kærtegn over de skiftende landskaber vi må være som alt som solen og den faldende regn som bjergtoppenes isblå vinde og skyernes skygger over græssets groen vi må være som jorden og træerne skydende op i højere luftlag uden grænser for iltoptagelsens varighed eller som havet vi må være som havet og de søgende fugle mest som fuglene måske eller som de mægtige skove som cumulusskyerne og det blå vi må være som sandet der forløber sig ud og ind vi må være som planter fra intet og nattehimlens evige tegn vi må være som oplevelser og lysår over havets uendelige tilstrækkelighed som græs sten og luft i livsdrift
Livslystne hilsner fra RoseMarie
|
|
|
|