1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
245
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej Simon
... og nu er det mig, der er den sene natteskriver ;)
Jo, jeg synes rigtig godt om kalenderbladenes ord fra F.P. Jac. For at kunne ta' dem helt ind, måtte jeg ha' dem op i et format, hvor jeg kunne skabe en større linieafstand. Det letter min læsning og ind- og optagelsen af ordene, som er så smukt skrevet ... Ja, så nu er jeg også parat til at begi' mig ind i hans ordverden også ;) ... Simon, du er vist sådan en slags døråbner for mig, og jeg træder taknemmeligt ind over dørtrinnet til andre end mine ellers vante mellemrum ... Tak 
... og jo, jeg er da helt pladask faldet for Pia Tafdrups helt umiddelbare latter og hendes umiddelbare stolthed og glæde i Michael Strunge For mig har den udsendelse på så mange måder koblet både ord og tid og tider sammen, som jeg ikke før har haft øje for ... bl.a. også til Søren Ulrik Thomsens forfatterskab og det, som har været med til at præge også hans ordverden 
Det er ikke så lidt sjovere at gå på opdagelse i de forskellige forfatteres digte og livssyn her efter, at trådene filtrer sig mere og mere sammen ... jeg kan li' det, og det gi'r mig en nysgerrighed, som både spiler øjne og hjerne op :)))))))
Ja, ordene får vinger ...
Når vi sover er vore hjerter to fugle ude i mørket og byen. Mellem husene finder de vej og har alle tider, hele himlen. De når vidt på sekunder - breder vingerne ud og omspænder byen strejfer som lydløse lyn langt herfra med fjerenes yderste sansning af ilt: skovene, havet, menneskenes hjerner spændte med afspændte drømme. Derfor drømmer vi - dit smil ved besked, dine øjenlågs årer, dine lyde af søvnsyn, ssshh ssshh, dit hjerte en fugl derude i mørket, en lyd i mørket herinde. Din hud er så hvid og igen kan jeg føle denne lykkelige angst for at dø. Michael Strunge (fra "Væbnet med vinger" 1984)
*
DET SOM KOMMER
Bytter fuglene ud med skyerne skyerne med stjernerne bytter én himmel ud med en anden - ikke nødvendigvis smukkere himmel dag med nat
det som findes omkring rykker ind i lyset og betragtes
alt det som kommer tilhører mig et øjeblik fuglene skyerne og stjernerne alt det som kommer er netop hvad jeg søger
det som én gang fandtes kommer ikke mere derfor griber jeg himlen bag himlen nu
og det lys de har fanget, mine øjne gør mit blod så levende
alt andet har jeg glemt.
Pia Tafdrup (fra "Intetfang")
*
Nat
Mørkets - kulden tid var inde - det var nat. Der var vokset sorte roser op i solens have - og jeg husker nu en gråd, en gråd, der græd, bitterligt, som græd den mellem grave.
Nat kan komme fuld af sødme som et smil. Nat kan kommer som et sagte sus af spæde vinger, medens kaktusblomsters fine klokker blidt over selve Himmeriges have ringer.
Nat kan komme som en smerte og et savn og dens blinde, døde øjnes frygtelige veje standse tøvende og bedende og grå i de sorte rosers væld omkring vort leje.
Søvnens, drømmens tid var inde - det var nat. Små minutter blev til mel i mørkets tunge kværne, og om nogen si'r at ingen tårer græd bitterligt - jeg tror det såre gerne.
For jeg ved kun. det var nat - var nat.
Nis Petersen
Hilsner i natten fra RoseMarie
PS. Bagervennen dukkede så frem for 3. gang :))))))))) så det var nok ikke nogen gentagelsesfejl ... julebag, juleduft, julesmag ... vi er nærmere jul, tror jeg ;))
https://www.youtube.com/watch?v=3CWZIp66tl4
|
|
|
|