0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej RM..
Ja der ér et slægtsbånd mellem de to: den ungkloge Borum der holdt fast i den gammelkloge Michaels vinger, så han ikke dampede helt til vejrs i de dybtfølte smukke sindbilleder under brusende himmelstorme – og måske som Inger Christensen, der holdt påfugleøje med Borums ørneøje på de unge spirende ord. Et tankebillede på Michael i de unge dage: sidder og læser spisekortet, vil først bestille retten han bedst kan lide, men for at overbevise sig selv om sin frie vilje, vælger han i stedet en han ikke bryder sig om: under oprørstrangen ulmede jo overalt viljen til den gode, smukke men tveæggede kærligheds udtryksform, og så…pludselig dette, som noget af det sidste fra ham:
MIT DIGT OM CECILIES FRED
Lys brænder, mørket fortætter sig i folder og lydene kan ses som linier bag lukkede øjne, og intet kan være ondt men bare forkert. I denne hånd kan mørke gemmes og i dette mørke sover lyset når dine lys er brændt ned.
Og solen løfter øjnene, i dem sover mørket og inde i dette mørke vågner lyset.
* Her et af de første, fra digtsamlingen ’Livets hastighed’:
Verdensbillede
Og du taler med tusinde billeder i dine øjne bringer mig væk fra her og der hvor vi bare kunne være uden ord men med tusinde billeder i hinandens øjne aldrig før sete altid nye muligheder i modets og den stille stædigheds tid. Vi ville skabe vor egen verden et bjerg af lava og is og jord der kunne gennembryde og besætte hele »den virkelige verden« og gøre den ny og gøre den vor i tusinde billeder i dine øjnes ubrydelige diamant og tavse himmelstræben.
*
Til slut lidt sort tam tam, fra ’Nigger I - eller, Mit nøgne hjerte – uren poesi’ (1982):
Vi sover gemt for dagen, alt er vådt og stille. Alt er kom- met til sig selv i den klare tomhed. Dagene venter på række som en eksekutionspeleton.
Vi dør hele tiden af alt det liv. Det er godt. Døden er god. Jeg er dødglad.
Byen venter, jeg er udmattet af poesi. Jeg må styrke mig med smøg og støj. Jeg må klare mig med farver og neonlyset og vin. Jeg må renses ved synet af hundrede øjne, må glemme min stemme i hundrede stemmers sydende, blandede parringslarm, hvori ordene vælter rundt som flodheste i sprogets mudder og renses for parasitter. Det friske skind, de nye ord, der dannes som cellerne fil- des med næring.
Cafeer æder kroppe. Jeg har set dem kravle hjem med reflexerne i hånden. Spyttet ud af maskinen som blod, spyttet ud som byens negere. Som plæneklipperen og græsset.
Græs, din cannabisse, du er også neger. Potteplantepot i de varme vindueakarme, neger! Lange rytmerangle af høje tynde stilke, jeg elsker dine blade og solens strålebade.
Pot, du er min ungdomspat i disse sommerdage. Flot musik som fjerbusk, smuk som nat vil solen dig nu bage.
Jeg plukker et formiddagsblad og tørrer det brunt med fyr og flamme. Jeg spiser min morgenmad og suger din røg som et dyr fra stamme.
Jeg sætter Raw Power med Iggy på grammofonen. »Search and destroy«. Og tænder for TV-billedet. Flipper på kanalerne, stopper ved krigsfilm, II. Verdenskrig. I sam- me sekund skriger Iggy: »Look out for nuclear technology, Ain’t got time to make an apology…« Vild ildkamp, explosioner. Iggy skriger: »…in the death of the night, Love in the middle of a firefight.«
Lyst på musikken? - http://www.youtube.com/watch?v=irskrVvKR1E
* mvh Simon
|
|
|
|