1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Ham her holder jeg så meget af, hans smertelige og glædelige digte der bare ikke ku’ være i deres skabers hud, her starten af samlingen:
Michael Strunge 1981.
Vort syn rørte himlen:
Slip farverne fri, fold fanen ud!
Fanen går til det snavsede landskab, og vort eget sprog kvæler trommen.
Teknologiens forbrydelse forstyrrer vore danse.
Solen bliver ved at slå ned på mig, muren er en mil høj, oppe i tårnene holder de øje med mig, håber at jeg vil dø … Jeg vil ikke høre deres snak! når kongeriget kommer.
Curtis, Bowie, Rimbaud, Fritz og Tom Verlaine
*
Med himlene rundt blandt os og drømmene løs – midt INDE I storbyens VORTEX – danser jeg for første gang til sangen »ROLLERBALL«. Jeg smager TIDENS SØDME trods PLASTICSOLENs rådne duft der rammer midt i synet – trods de malede knogler i MEDIERNES SÆBE. Overalt hvor jeg kommer bliver jeg mødt med POP; EN JOMFRU FRA ET FORFROSENT ÅRTI byder mig på CANCERCOLA…. Jeg bliver ældre, ET FORKOMMENT ENGEBARN, jeg plejer mine sår med ERINDRINGER fra et liv i fortid og fremtid. Endelig bader jeg i TIDENS BØLGER, jeg dykker beruset og dybt efter kilden, men må vende om på grund af styrken og strømmen og lyset. Og, idet jeg nedefra sprænger den nu frosne overflade, der tynges af mørket, øjner jeg i forvirringen det glitrende regnbuesprøjt af vores REVOLUTION. Jeg står igen eller før? et sted i NATMASKINENs tekniske malstrøm og danser dansens dans…. Senere dreger de forkomne englebørn ud i årenes opbrud. Vi går i løb og FALD igennem NÆTTERNE med vores telefoniske rablen samlet af tråde i spinkle COLLAGER. Mange er væk, kun hjemme når man kalder, PÅ VEJ gennem byen ser jeg deres NAVN I NEON og på udsalg – eller skrevet i hast på en mur. Jeg hører igen tidens ringen, jeg hører »TIME« igen flere år efter. VINYL er accepteret – selv i FLØDEBOLLERNES PARADE ses sprængning gjort til guld: et oprør solgt som mode. Jeg kan ikke komme over det og ud, jeg søger tilflugt i HUSET FOR U-ORGANISKE. Jeg kommer ud med tanken om den organiske revolution og møder mit land i en stilstand af snak og COMA. BLONDINERS LÆBESTIFT glatter for en tid mine ømme øjenlåg, og jeg dykker igen i BEVIDSTHEDER. Atter ser jeg børnenes stærke drift, min hjerne bliver en DYNAMO, jeg vil længere, vil se en verden der er VIDERE, udfyldt af hjerter der ønsker at vide. Det er en REVOLTE, og vi låner blot halsen et par fingre, når vi lugter KVALMENDE ANMELDEREs moralske dåseånde, I en dagdrøm, en lydløs og ren PANTOMIME, er jeg en morgen efter dages søvnfrihed FÆRDIG og bleg som himmeldisen. Jeg er tom for indre syn, og udenfor er kun DEN HÆSLIGE BY, beskidt som alle kender den. I et pludseligt syn af løsslupne farver aner jeg igen DEN FREMMEDE BY, stedet uden tårne. Senere, om natten, har jeg STRÅLENDE TID! Til forudanelser om mord og march. Alt er så langsomt, de forkomne venner er STATUER. NÆRMERE dagen, dommen, døden, nærmere dette sidste »Vi sås« til jorden forpulet af verden! En anden nat må jeg ha’ set en stjerne, som jeg glemte for længe siden. Dens varme blålige stråler blafrer i kulden som selveste DRØMMENS FANER … Jeg venter på varmen og lyset som blomsten.
*
VORTEX
I en malstrøm af snavset storbylys der farver asfalten som Pollock piskes de til kugler af kviksølv der som sanser rejser byen. Øjne er nu lysreklamer næsebor er bilos ørerne larmende biler. Hjerterne er rådhusklokkerne der pumper benzin gennem gaderne. De trækker vejret gennem alle vinduerne. Fra radiomasten sendes bølger af regnbuesæd til alle verdens kvindelige storbyer.
I en hvirvelvind af sirener rystes de sammen til genfødte kroppe i ugens centrum. Det er højlys dag og byen sover.
*
»ROLLERBALL«
Under byen er et stort selvlysende hav overfladen er is som blåt sølvpapir dybere og glødende uran det kunne være flydende krystaller lys det duver svagt som en elektronisk hyletone blå røde grønne stråler af energi løber som kugler af kviksølv mellem antenner syntetiske sirener synger synkront som flader af chrom i gensidig spejling som foto af tog gennem natten fremkaldt med lang eksponeringstid som lyserød lysantin mg 50 glidende gennem spiserøret for at stoppe monoton motorik som lyden af TVsc prøvebillede synet af kølig pernod i glas plastiske kemikalier …
*
TIDENS SØDME
Græske vasers vemodige duft! Og i ruinerne af min vision: Forklædte familier i infrarødt. Dog må der tages forbehold for vintergardiner og brostenenes facon. I turisternes enetimer af kulørt fajance uddeles vrede og sendrægtige manifester for fremtidens lysmaster og en febrilsk overlæge skriver falske recepter på chokolade og timian. I går så jeg en svales fordømte rute mod blinklysene i parkens eftermiddag. Jeg græd frontalt og biseksuelt forsøgte at udholde himlens pinsler. For fjerde prøvede min lille butterfly at overbevise en paryk om nødvendigheden af ild og nat. Men ingen synes at reagere så spontant som den genrejste kærligheds flamingo der uden at blinke eller trække vejret stilfærdigt og på fransk forkyndte: »Det hele er jo bare en elskers pyjamas eller tidens sødme!«
*
PLASTICSOLEN
Gaderne er fyldt med blinde børn. Det blæser koldt gennem byens tomme kranium. Ting falder ned fra himlen: radioer, pilleglas, aviser, sæbe og splintret glas. Rundt om byen ligger skoven og gærer af gift og medicin. Mellem to tårne går en ung mand på en udspændt line. Indover de bedøvede huse trækker store mågeflokke ud mod det golde, lunkne hav. Plasticsolen gløder som et betændt øje stråler af jod blinder indbyggerne. Dybt i coma sover asfalten dækket af blå sne: Belyst af TV-ruderne. Denne tidlige aftens musik består af støj fra døende maskiner. Nylonvinden blæser koldt og dækker de levendes hud med et tyndt lag smerte.
- Michael Strunge, Vi folder drømmens faner ud, 1981.
mvh Simon
|
|
|
|