1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Morn’ i sovetryner,
her en baglæns strøm af tidløse digte, en fremtid af fortid fra øjeblikkets Tomas, lige til at ta ind fra et himmelhvælv af overblikskunst:
NATBOGSBLAD
Jeg steg i land en majnat i et køligt måneskin hvor græs og blomster var grå men duften grøn.
Jeg steg op ad skrænten i den farveblinde nat mens hvide sten signalerede til månen.
Et tidsrum nogle minutter langt otteoghalvtreds år bredt.
Og bag mig hinsides de blyskinnende vande lå den anden kyst og dem der herskede.
Mennesker med fremtid i stedet for ansigter.
- Tomas Tranströmer (Sørgegondolen 1996).
AIR MAIL
På jagt efter en postkasse bar jeg brevet gennem byen. I den store skov af sten og beton flagrede den vildfarne sommerfugl.
Frimærkets flyvende tæppe adressens dinglende bogstaver plus min forseglede sandhed lige nu svævende over havet.
Atlantens krybende sølv. Skybankerne. Fiskerbåden som en udspyttet olivensten. Og kølvandets blege ar.
Hernede går arbejdet langsomt. Jeg skeler tit til uret. træskyggerne er sorte tal i den grådige stilhed.
Sandheden er på jorden men ingen tør tage den. Sandheden ligger på gaden. Ingen gør den til sin.
NATTERGALEN I BADELUNDA
I den grønne midnat ved nattergalens nordgrænse. Tunge blade hænger i trance, de døve biler farer mod neonlinjen. Nattergalens stemme træder ikke til side, den er lige så gennemtrængende som en hanes galen, men smuk og uden forfængelighed. Jeg var i fængsel og den besøgte mig. Jeg var syg og den besøgte mig. Jeg lagde ike mærke til den da, men nu. Tiden strømmer ned fra solen og månen og ind i alle tik tak taknemmelige ure. Men lige her er der ingen tid. Kun nattergalens stemme, de rå klingende toner der sliber nattehimlens lyse le.
- Tomas Tranströmer (For levende og døde, 1989).
SATELLITØJNE
Jorden er ru, ikke noget spejl. Kun de groveste ånder kan spejle sig der: Månen og Istiden. Kom nærmere i dragedisen! Tunge skyer, myldrende gader. En susende regn af sjæle. Kasernegårde.
ISLANDSK ORKAN
Ikke noget jordskælv men himmelrystelse. Turner kunne have malet det, fastsurret. En enlig vante hvirvlede forbi for lidt siden, flere kilometer fra sin hånd. Jeg vil arbejde mig frem i modvind til det hus på den anden side af marken. Jeg flagrer i orkanen. Jeg er røntgenfotograferet, skelettet indgi- ver sin afskedsansøgning. Panikken vokser mens jeg krydser, jeg forliser, jeg forliser og drukner på tørt land! Hvor det er tungt, alt det jeg pludselig har at slæbe på, hvor det er tungt for sommerfuglen at bugsere en pram! Endelig fremme. En sidste brydekamp med døren. Og nu inde. Og nu inde. Bag den store glasrude. Hvilken mærkelig og storslået opfindelse er glasset ikke – at være helt nær uden at blive ramt … Ude farer en horde af gennemsigtige sprintere i kæmpeformat over lavasletten. Men jeg flagrer ikke længere. Jeg sidder bag glasset, stille, mit eget portræt.
VINTERENS BLIK
Jeg hælder som en stige og når med ansigtet ind i kirsebærtræets første sal. Jeg er inde i farvernes klokke som ringer af sol. De sortrøde bær gør jeg en ende på hurtigere end fire skader.
Så rammes jeg pludselig af kulden langt borte fra. Øjeblikket sortner og sidder som øksens mærke i en stamme.
Fra nu af er det sent. Vi forsvinder småløbende uden for synsvidde, ned, ned i det antikke kloaksystem. Tunnelerne. Dér vandrer vi i måneder, halvvejs i tjeneste og halvvejs på flugt.
Kort andagt når en luge åbner sig over os og et svagt lys falder. Vi ser opad: stjernehimlen gennem afløbsgitteret.
ERINDRINGERNE SER MIG
En junimorgen hvor det er for tidligt at vågne men for sent at falde i søvn igen.
Jeg må ud i det grønne der er tæt besat med erindringer, og de følger mig med blikket.
De ses ikke, de smelter helt sammen med baggrunden, perfekte kamæleoner.
De er så nær at jeg hører dem ånde skønt fuglesangen er bedøvende.
- Tomas Tranströmer (Det vilde torv, 1983).
FODGÆNGEROVERGANGEN
Isblæst mod øjnene og solene danser i tårernes kalejdoskop da jeg krydser gaden der har fulgt mig så længe, gaden hvor grønlandssommeren lyser fra pytterne.
Omkring mig sværmer hele gadens kraft der intet husker og intet vil. I jorden dybt under trafikken venter den ufødte skov stille i tusinde år.
Jeg får den idé at gaden ser mig. Dens blik er så sløret at solen selv bliver et gråt garnnøgle i et sort verdensrum. Men lige nu lyser jeg! Gaden ser mig.
Tomas Tranströmer (Sandhedsbarrieren, 1978)
mvh Simon
|
|
|
|