1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Go'midsommermorgen
Det er midsommer, og roserne står lige nu i fuld flor, hvor de blomstrer og dufter om kap ... og så er der jo også poesien ... jaaaaaa 
For hver rose vi om natten føjer til livet, trækker dagen en sorgløs fortolkning fra. Selv de enkleste linier, næsten en sang, hober sig op i kompakte sonetter, hvis skyggeløvhangs flimrende vildnis falder ud mellem dig og verden.
Vi bærer de grå hår på kraniet som vinger, der glimter, når vi vender os efter hinanden. Men jeg kan ikke bære, at sekundet, hvor en rose blev lagt som tværbjælke øverst i digtet, nu er trukket fra tiden, der kommer: Jeg har levet i 35 år og har brug for lige så mange til at komme mig over de første.
I højhuset er der stadigvæk lys, på gardinerne flyder de levendes aftryk, ned gennem alle sytten etager sænker elevatoren lydløst de dødes. Mellem regninger, breve og skrivelser dukker en tørret rose op ― lampen hængt ud på altanen i sommer synger som en vægter i vinden: Det er efterår! Efterår!
Påny har oktober brændt vores liv helt ned, på bordet er blækkets ocean stillet frem ― vi har fået en chance til. Men på det seneste er jeg blevet bange for, at det ikke længere rækker at dø 1 gang om året; mens ahornen ofrer sit lys til blæsten, tætnes digtets ulmende blodbøg: Fortab dig i skyggen mellem denne bogs blade.
Søren Ulrik Thomsen
Midsommerflowerpowerhilsner fra RoseMarie Go'midsommermorgen
|
|
|
|