1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
”enig og disse egenskaber ejer jeg ikke, hvilket jeg for længst har erkendt, men derfor tror jeg det kan være sundt nok for mig på den lange bane fra tid til anden at tvinge mig selv, altså min hjerne til at arbejde på en for mig uvant måde”.
- Altså, i forvejen tænker du da mere i billeder end i abstraktioner, men det væsentligste må jo være, at noget meningsfyldt trænger sig på for at komme ud, og sansebilleder i sproget kan være lige så farverige og egenartede som udtryksformer på lærred eller fra et partitur. Det er bare dig der skal skabe indtrykket, give noget i dig et eget liv, og det må man selvfølgelig arbejde lidt med, dels for at beherske både værktøj og redskab, men også for at iscenesætte rammen omkring det der ska’ få kimet til at springe ud i øjnene på den der sér – noget må langsomt folde sig ud, blive til noget – andet. Det tar sin tid at skabe, og noget tidskrævende afser man bare hurtigere såfremt nødvendigheden ikke er påtrængende, men arbejdet ligger der uanset. Det ydmyge kan i øvrigt være en slem måde at fremhæve sig på, ’jyske underdrivelser’ er næsten de værste overdrivelser; Benny Andersen sad fx og følte sig en anelse forfjamsket over Møllehaves altid sprudlende omklamring af personen, og Møllehave fortsatte, ”ja, tag nu fx den dér med… ’Fuglene flyver i flok, når de er mange nok’…”, og den stakkels Andersen ledte forgæves efter sit musehul, men endte omsider med at ta’ Møllehave ved hornet: ”Arh, vissevasse, det er bare Johannes der altid ska’ overdrive, tænk ik’ på dét; næh… jeg kiggede såmænd bare lidt i Rimordbogen: jah, hva’ ka’ vel rime på ’flok’… stok? ...njah, næhnej …det gør såguda’ ordet ’nok’… se-se!, dét var sgu’ da ik’ særlig svært, vel?”… afledte han Møllehave, der nu var den lidt forfjamskede - og dermed var dén altså sat i hus. Men altså, kort og godt… uden en tvingende nødvendighed, ku’ du jo lege lidt med Rimordbogen selv – ta’ det fra Andersen, det virker! ;)
mvh Simon
|
|
|
|