1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Død og Liv
|
Simon står jo så nu uden et naturvidenskabeligt verdensbillede og uden tillid til hverken kunst eller religion i denne henseende.
Men for at fortsætte denne pseudodebat pådutter Simon mig så en række meninger/overbevisninger:
Du tror fx du kan ”føle” dig frem til sandheden om dette eller hint, ligesom du tror din intuition er en slags lysleder til en guddommelig mening med livet, der eksempelvis kan aflæse symbolik på et stykke træ. M.a.o. tilsidesætter du elementær viden til fordel for et trosindhold der behager ønsket om en større mening med livet og dermed døden - med ref. til trådens meningsindhold! Er disse vanvittige påstande om mig mon i virkeligheden blot et forsøg på at flygte fra egen elendighed? Jeg kunne da selvfølgelig aldrig drømme om at tilsidesætte viden til fordel for intuition og følelser 
- hvilket du også ofte misforstår og faktisk driver med uredelighed, idet du tit tillægger historiske pers. meninger du selv har. Igen en vanvittig og løgnagtig påstand! Når jeg citerer alment kendte budskaber fra f.eks. Einstein, Kant og Jung, er det selvfølgelig fordi jeg finder dem væsentlige, og jeg forsøger da ikke hverken at ændre eller at fortolke dem. At påstå, at jeg misforstår dem (helt uden at begrunde den påstand) ligner jo mest af alt en panikreaktion
- men du havde måske forestillet dig, at forskere indenfor div. fagområder lige konsulterede Kant, inden de fremlagde deres arbejde for kollegerne rundt om i verden? Her er det jo tydeligt, at Simon ikke har forstået, at "verden, som den er i sig selv" ligger udenfor naturvidenskabens område
Du har nogle sjove måder at begrunde dine meninger Arne – og synes som sagt, du sku’ begynde at begrunde dine egne meninger - Når jeg skriver om, hvordan jeg oplever verden (og mig selv), så sætter jeg jo ikke spørgsmålstegn ved naturvidenskabens resultater, og så ligger dét, jeg fokuserer på, jo udenfor denne videnskabs rammer - derude hvor det hele er "et broget gedemarked" og hvor fornuften - og dermed begrundelser - ikke duer til noget, men hvor vi mennesker nok i al den tid, vi har eksisteret på denne klode, har brugt alle de evner, vi nu engang har
Den store palet af idéer, det har skabt - og som jo er det eneste, vi har - religioner, verdenskunst, filosofi, myter, eventyr - den er for mig spændende og ofte også inspirerende. Og måske indeholder de alle en lille gnist af sandhed (Hvad er sandheden i eventyret om Tornerose?)
Det er derfor, jeg er glad for Einsteins:
I am a deeply religious nonbeliever - this is a somewhat new kind of religion. Arne
|
|
|
|