1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: af Richard Dawkins mund
|
Hej Treram.
Jo, det er jo en skæg idé at sætte "Dawkins mund" op mod "Guds mund". Jeg ved ikke rigtigt, om man kan kalde det "Fornuft" op mod "Religion" - eller "Naturvidenskab" op mod "Myter" (klik).
Og når jeg læser i linket til Gyldendals omtale af myter, og dér ser den type myter, der haldes: Kosmologiske myter og sammenholder med naturvidenskabens kosmologiske skabelses-teorier, så er der vel ikke så meget andet end "Big Bang", der kan diskes op med, og som ligner den type kosmologiske myter, der betegnes som Verdensægget:
Verdensægget kendes i mange kulturer. Overordnet symboliserer ægget frugtbarhed, men det fortolkes forskelligt fra kultur til kultur. Det kan symbolisere enhed før den kosmiske adskillelse, fx kønnenes enhed i form af tvillingefostre i æggeblommen eller den urtidige enhed af det kinesiske yin og yang-princip. Hos det polynesiske folk på Selskabsøerne (Fransk Polynesien) var Tangararoa altings ophav. Han levede alene i verdensæggets mørke evighed. Ægget var i konstant omdrejning i rummet, indtil Tangararoa brød ud af ægget og skabte Himlen og Jorden af æggets skaldele. Og så står vi jo fortsat med spørgsmålet: Hvor kom Big Bangs "verdensæg" fra?
Hvis jeg husker rigtigt hævdede "den hedengangne Ole Bjørn", at Big Bang ikke er en skabelses-teori, men mig bekendt eksisterer der ikke naturvidenskabelige teorier (som opfylder kravene til, hvad en naturvidenskabelig teori (klik) er) der siger noget om "I begyndelsen var ..." osv. 
Og i mangel heraf - ja, så bliver det vel fantasi og intuition, som er det eneste, der er tilbage - eller hvad? M.v.h. Arne.
|
|
|
|