1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Af Guds Mund
|
Hej Anonym.
Ja, det et da en gevaldig stor og flot samling ord, du præsenterer. Det samme gjorde Aldous Huxley, da han for mere end et halvt hundrede år siden behandlede dette emne, Philosophia perennis, som på engelsk blev til The Perennial Philosophy og på dansk til titlen på hans bog: Den Evige Filosofi - ISBN 87-87505-11-7 (Jeg kunne egentlig godt have ønsket overskriften Evighedens Filosofi i stedet).
Det, jeg nu synes, jeg savner, når jeg læser så mange af alle disse ord, som jeg orker, er det samlede billede, eller måske snarere et helhedsbillede, af alle disse ord. Jeg tænkte så, at det nok var dét Huxley sluttede sin bog med, men nej, han slutter med at opfordre til kontemplation (klik), og så må man jo så nok selv søge at nå frem til denne helhed.
Dog skal det nævnes, synes jeg, at Huxley fortæller ganske meget herom i den indledning han har givet bogen, og hvorfra jeg har hentet følgende:
Philosophia perennis: den metafysik (klik) der erkender en guddommelig Virkelighed bag tingenes, livets og sjælens verden, den psykoloogi som finder noget i sjælen der er beslægtet, ja identisk med den guddommelige Virkelighed, den etik der som menneskets endelige mål sætter kendskabet til alt værendes iboende og transcendente (klik) årsag - dette begreb er universelt og evigt. Man kan finde rudimenter af den evige filosofi i den nedarvede lære hos primitive folkeslag i alle egne af verden, og i sine fuldt udviklede udtryk har den en plads i enhver af de højere religioner. Udtryk som guddommelig, metafysisk og transcendent (og måske også universelt og evigt) er jo nok ikke hardcore rationalisters yndlingsbegreber (hånende ord såsom overtro er jo almindelige), men at der i store dele af klodens menneskehed eksisterer bevidsthed om en sådan "verden" eller "virkelighed", det kan vist ikke betvivles - og det er vel egentlig ret så fantastisk, at vi mennesker har sådanne evner - enten vi så hver især anser dem for pålidelige - eller det modsatte 
M.v.h. Arne.
|
|
|
|