1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Af Guds Mund
|
Kære Hanskrist,
Du antager, at "Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life", og at "ingen mennesker kan isolere sig og tænke gud, atman, brahman og værende sig selv et med al tilværelses absolutte princip", samt at "det er jo kun hypnotisk indlevelse i følelser og mentale fornemmelser".
Jeg tror, at din kritik rammer rigtigt i mange tilfælde. Jeg tror, at du rammer rigtigt, når kritikken er rettet mod eksoterisk religion og den side af new-age-bevægelsen, der gør meget ud af at skabe et "ordnet", en kognitiv forståelse for en "kosmisk struktur".
- Men omvendt mener jeg, at din kritik aldrig kan gælde de mennesker, der i en simpel og ydmyg livsstil opbygger deres kærlighed til alt levende, ransager sig selv i et forsøg på at overvinde egen selviskhed og hykleri, og som støtter sig på visse åndelige discipliner som f.eks. meditation med hensigten at skabe fokus, ro og erkendelsen af, at vi er andet end vores tanker. For sand spiritualitet er ikke nødvendig at konceptualisere og pakke ind i ord ment til at definere og skabe kognitiv forståelse, tværtimod. Jf. zen.
|
|
|
|