1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Synes nu det er mærkeligt at se en mand som Arne. der betegner sig som irreligiøs, ja agnostiker, sidde og skrive sine ”jeg’er” ind i bibelsk overnaturlige idéer om sin egen tankeverden, alias (14102 - 12/11/2012 09:15):
”Dit grundige kendskab til bibeltekster er, synes jeg, et stort plus, når forståelsen, som her, kan være vanskelig. Jeg glæder mig over, at du gav denne orientering - og må samtidig give dig ret i, at den umiddelbare forståelse nok ofte er den rigtige. Alligevel vil jeg mene, at danske bibeltekster ofte er lidt ubehjælpsomme, og derfor kan have behov for uddybende kommentarer!”.
Jeg gætter på, at når Thomas & Arne engang er færdig med Huxleys kompendium af vidnesbyrd for religiøst erfarne, The Perennial Philosophy (1945), at de så kaster sig over Eino Kalia, hvor der først rigtig ka’ leges med de partielle ”jeg’er” i den platonisk dialogiske form. Her vil jeg dog foreslå agnostikeren Arne at kalde Thomas for ”Aristofilos", og denne at kalde Arne ”Eubulos”, så vi overfor fornuftens oprakte pegefinger ka’ få det størst emotionelle udsving fra den religiøse terminologi. Jeg er sikker på begge d’herrer ka’ overliste deres eget intellekt midt i følelsesstrømmen, og med muligt udbytte for den evt. læser – er der mon andre der har fået fornemmelsen af rollespillet ”Dungeons and Dragons” i denne tråd? ;)
mvh Simon
|
|
|
|