2
registrerede Hanskrist
,(1 usynlig),
28
gæster og
157
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Hej Hanskrist.
Når jeg læser dit svar til Thomas, og bl.a. ser dine ord:
mennesket er bestemt af dets gudsforhold og forholdet til næsten og intet selv bliver tematiseret på den måde at et lille selv bliver sat overfor et større selv som du og Huxley gør det ud fra østens religioner, som mennesket ikke har identitet med Gud som mål eller et højre selv (store selv) som mål, for øje, men dette foregår i andre religiøse sammenhænge end den jesus står for og sammenholder dette med ordene fra den ortodoks kristne biskop, Kallistos Ware (klik), så ser det ud for mig som om, du "tager patent på" hele kristendommen ved kun at anerkende din (og andres) særlige form for kristendom.
Det er selvfølgelig fair nok at være kristen på din måde, men det er ikke fair, synes jeg, at fornægte al anden kristendom dens ret til et eksistere.
Ordene fra Kallistos Ware:
Apofatisk teologi er således meget mere end blot en intellektuel øvelse med ord, der afbalancerer positive udsagn med negative. Dens mål er at gøre det muligt for os at mødes direkte og personligt med Gud, som er uendeligt meget større end alt, hvad vi kan sige om Ham, negativt som positivt. De ord synes jeg egentlig harmonerer ganske godt med Huxleys ord om "det lille selv" og "det store Selv"
Dette "direkte møde", som i ortodoks kristendom kaldes theosis (klik), er nærmere beskrevet af professor i religionshistorie, Mircea Eliade, i hans værk: De religiøse ideers historie, bind 3, side 179-182, ISBN 87-00-61331-2.
M.v.h. Arne.
|
|
|
|