0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Kære Arne,
Jeg har fundet en oversættelse af mystikerens ord i Huxleys bog.
Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed. - William Law
Grunden til, at jeg bragte dette citat, var for at vise Treram og andre en flig af forskellen på den eksoteriske og den esoteriske Gudsforståelse - hvor den første er en forståelse i ord, og hvor Gud betragtes som et væsen, mens den sidste kræver en direkte - og ordløs - erkendelse.
... At den er ordløs vil desværre hos nogle skabe den misforståelse, at den er noget "følelses"-noget, at den er prærationel, ulogisk, mens den snarere, ifølge Wilber, er transrationel. Ord, sproget, er for ringe et instrument til at kunne udtrykke visse forståelser, som må - og kan! - forstås af os på anden vis.
Fred, Thomas
|
|
|
|