1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Kære Treram,
[...] Thomas´es citater, der lovpriser en gud [...]
Citaterne, jeg har bragt, lovpriser ikke "en gud", men Gud. Det er forskellen på den eksoteriske og den esoteriske side af religion, folkereligionen vs. 'den mystiske erkendelse'.
Det, som du lægger i ordet "Gud", er ikke det, som jeg lægger i ordet "Gud". Når du kritiserer, kritiserer du derfor slet ikke det, som jeg fremlægger. Sjovt nok er det sådan, at det, du kritiserer, det kritiserer jeg også, om end vi "angriber" det fra hver vores side. For også jeg er modstander af religion. Religion skaber nemlig efter min mening nogle besynderlige opfattelser af det, som oprindeligt var ment meget anderledes.
Jeg ville meget gerne fortælle dig, hvad jeg mener med, at det oprindeligt var ment meget anderledes. Men din "allergiske reaktion" over for ordet "Gud" gør det meget svært at opnå en dialog.
Dette siger jeg med stort vemod, fordi jeg opfatter dig som havende en god vilje og indstilling over for dine medmennesker - "selv mig" (fortæl mig endelig hvis jeg tager fejl). Men du har lige netop denne splint i din hjerne, der lukke hele systemet ned, når talen indeholder "det forbudte ord".
Fred, Thomas
|
|
|
|