|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Hej Thomas.
Tak for dit svar. Der er bare lige den hage ved det, at jeg "ikke kan knække koden". Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du skriver.
Er der en mulighed for at du kan udtrykke dig enklere og med jævne danske ord - så også jeg kan forstå, hvad du mener?
Når jeg er ivrig her, skyldes det dels spørgsmålet: Hvad er meningen med at drive naturvidenskab? - og dels spørgsmålet, om naturvidenskab er fremmedgørende angående muligheden for at opleve verden, som den er "i sig selv"?
Albert Einstein synes at have været opmærksom på dette:
True religion is real living; living with all one's soul, with all one's goodness and righteousness. Det falder godt i tråd med bl.a. bjergprædikenen i kristendommen, synes jeg. og
We should take care not to make the intellect our god; it has, of course, powerful muscles, but no personality. Og Niels Bohr var jo tydeligvis dybt bekymret over at have været medvirkende til skabelsen af atombomben.
Jeg mener jo ikke, at vi skal ophøre med naturvidenskabelig forskning - tværtimod - men vi synes at have behov for at afklare, hvad vi vil med den viden, vi opnår.
Det andet spørgsmål: Om naturvidenskabens teorier og matematiske formler hjælper os til at opleve den sande virkelighed, eller om den snarere får os til at abstrahere fra virkeligheden, er mere kompliceret, synes jeg. Vi får fra naturvidenskaben en masse nyttig viden om, hvordan naturen (os selv medregnet) fungerer, men får vi også at vide, hvordan den er (stadig os selv medregnet)?
Eksempel: Elektroner, har vi har en masse teoretisk viden om, men hvordan er de? Har man fået et elektrisk stød, kender man dem vel lidt bedre - eller hva'?
M.v.h. Arne.
|
|
|
|