0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Kære Arne,
Det er ikke svært, synes jeg, at følge din kritik af mange ateisters argumentationer. Men udover den rene logik kunne det vel også tænkes at være følelser involveret.
Jeg tænker på, at vi vel alle har et behov for tryghed og kontrol over vore omgivelser. Følte vi ikke dette behov, ville vi mennesker nok ikke have overlevet som dyreart. Når nogle så begynder at "fable" om noget udenfor det kendte, noget, der er umådeligt meget større end en selv, ja, så er det vel naturligt, at man "er på vagt".
Ja, og ikke blot det. Personlig udvikling og det at vokse som menneske, også spirituelt, vil altid - i hvert fald i perioder - blive mødt med modstand (fra personen selv).
Forandringer må imødekommes skånsomt. Men nogle "sidder fast" og har svært ved at "bryde barrieren", hvilket ellers ville løfte dem op til et nyt niveau, hvor der er nye horisonter at skue og udforske. Disse mennesker kan, hvis de udfordres, blive fjendtligt stemte og handle ubehageligt (f.eks. med løgne og personangreb), som det ses her på debatten.
Har du en formuleret gudsforestilling?
Jeg vil - i hvert fald til at begynde med - svare ved at citere Ken Wilber:
"I would say meditation is spiritual, but not religious. Spiritual has to do with actual experience, not mere beliefs; with God as the Ground of Being, not a cosmic Daddy figure; with awakening to one’s true Self, not praying for one’s little self; with the disciplining of awareness, not preachy and churchy moralisms about drinking and smoking and sexing; with Spirit found in everyone’s Heart, not anything done in this or that church." - Ken Wilber
Fred, Thomas
|
|
|
|