1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Hej Zenia.
Døden, som du lige nu har tæt inde på livet, og også Huxley's bog om Den Evige Filosofi sætter vel begge det, vi kalder evigheden i fokus.
I Lukas Evangeliets beretning om den barmhjertige samaritaner (kapitel 10) spø'r den lovkyndige udfordrer Jesus:
»Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« og han er selv i stand til at svare:
»Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« hvor Jesus udvider begrebet "din næste" til at omfatte enhver, du møder på din vej.
"Arve evigt liv" kan måske også forstås som at være i evigheden, og i "jeg er oplevelsen" forekommer det egentlig ikke fjernt, synes jeg.
Men evigheden, hvad er det egentlig. Jeg spurgte Wikipedia, der siger ganske meget herom. http://da.wikipedia.org/wiki/Evighed (opdateret 7. april 2012) Det er ikke bare uendelighed, men indeholder også "en tidsløs tilværelse udenfor tid og rum".
Huxley bruger udtrykket "det evige nu", og det er vel netop i oplevelsen af sand væren - hinsides frygt og begær, "jeg", "mig" og "mit" - tænker jeg.
M.v.h. Arne.
|
|
|
|