1
registreret
(1 usynlig),
31
gæster og
156
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Hej Treram.
Når du skriver:
Livet er nu mere og andet end bare citater fra filosoffer, en Jesus, "berømte" mænd, det liv nogle fører ser for mig ud til at være nok så ensformigt, man behøver ikke at leve selv, man lever på andres historier og fortællinger, sikken dog et liv, hvad med at prøve at leve sit eget liv. og når du tilføjer:
Jeg tror at nogle går glip af mange utrolige oplevelser, fordi de kun har et i hovedet-åndelighed og salighed - Så kan jeg ikke være spor uenig med dig.
Det minder mig om, hvad religionshistorikeren Micea Eliade skriver i sin bog: De religiøse ideers historie, bind 3, side 182 (ISBN 87-00-61331-2):
En af de mest dristige teologer efter Palamas var en lægmand, Nikolaos Kabasilas (1220/25-1371), højtstående funktionær i den byzantinske administration. Ikke alene indleder Kabasilas på strålende vis en tradition, som har levet videre i alle ortodoksiens lande. Han betragter også lægmanden som stående over munken. Sidstnævnte har englenes liv som forbillede, medens lægmanden er det fuldkomne menneske. Den tankegang og holdning fra 1300-tallet synes jeg godt om: At forsøge at blive "det fuldkomne menneske" - både i dagligdagen her og nu - og tillige i forhold til evigheden (kan man måske kalde det ).
M.v.h. Arne.
|
|
|
|