1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi og thomas den evige moralist
|
Hanskrist skriver bl.m.a.:
Giv mig Vang, Anne, Stausholm og Bjørn,, bare ikke det du står for thomas, og som arne og esther ligger sig i slip strømmen på,, det stinker og jeg vil ha frisk luft, jeg hader jeres lunkenhed. For mit vedkommende er svaret, at jeg ikke følger nogen "slipstrøm", at jeg ligeså har den indstilling, at enhver må ytre sig om sine inspirationer og sin tro - enten den så er religiøs eller materialistisk, men at nedrakning af andre er en uskik.
I Aldous Huxley's Den Evige Filosofi fandt jeg imidlertid i kapitel 8, Religion og temperament, på side 171 dette, som jo er noget fordømmende:
Og der er vor frisindede protestantisme, dette fortrinsvis viscerotoniske kætteri, der synes at have glemt selve eksistensen af Fader, Ånd og Logos, og som har lavet kristendommen om til en følelsesmæssig tilknytning til Kristi menneskenatur eller (for at bruge dagens formulering) "Jesu personlighed", der dyrkes afguderisk som om der ikke var nogen anden Gud. Og jeg begyndte at overveje, om det mon passer på Hanskrist og dem, han citerer - eller blot nævner.
Huxley fokuserer meget på dét at slippe fokus på eget ego for i stedet at søge forening med, hvad han bl.a. kalder "den guddommelige årsag". Måske det er derfor, han åbenlyst er så meget imod at "bruge" Kristus til at "oppuste eget ego" (hvis man kan betegne det sådan).
(Hans udtryk "viscerotonisk" kræver en længere forklaring, men helt kort kan det muligvis forklares som noget i retning af at have "mavefornemmelse", så det er ikke et udtryk for ringeagt)
M.v.h. Arne.
|
|
|
|